
Et historisk steg i klimakampen
– Det er ikke hver dag man ser en miljøorganisasjon så dypt involvert i å forme en klimaløsning i dialog med industri og myndigheter. Det krever mot,...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. september, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Bellona importerte Norges første elbil i 1989. I 2002 kjøpte vi Nordens første hydrogenbil. Enda gjenstår det å bygge fyllestasjon for hydrogen og få skilter på bilen. Vi kommer tilbake med mer informasjon når bilen er på veien.
Bellona benyttet tiden godt til å spre informasjon om hydrogen som drivstoff. Flere tusen fikk et lite innblikk i det nye drivstoffet. Spørsmål om hvordan en brenselcelle virker og om sikkerhet, var de vanligste spørsmålene.
Med oss på standen var høyskolen i Buskerud som viste sin radiobil med brenselceller. Denne er tidligere vist på vitenskapsprogrammet Newton. Etter spørsmålene å dømme er det hverken noe i veien med norske barn og ungdoms hukommelse eller teknologiforståelse.
Think
NAF
Biltema hadde laget en bilbane for den oppvoksende slakt. Med elbiler selvfølgelig. En populær stand blant de yngste.
0 til 100 km/t på 7 meter! Hva har dette med miljøvern å gjøre? Følg med på Bellona Web.
– Det er ikke hver dag man ser en miljøorganisasjon så dypt involvert i å forme en klimaløsning i dialog med industri og myndigheter. Det krever mot,...
Bøndene er en bærebjelke i det norske matsystemet. Det kan de også bli i energisystemet – og samtidig tjene penger på det. Store endringer i behan...
Fosfor er et samfunnskritisk mineral som er avgjørende i norsk land- og havbruk. Dagens fosforkilder kommer fra et fåtall land og områder. Samtidig s...
18.juni 2025 er dagen Bellona-stifter Frederic Hauge har jobbet for og ventet på i over 30 år. Da åpner fullskala fangst og lagring av CO₂ (CCS)...