
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 16. august, 2021
Nyheter
Rett før sommeren la regjeringen frem sin nye elektrifiseringsstrategi. Det eneste dette dokumentet gjør klart, er at det må tas ytterligere grep, mener miljø- og bransjeorganisasjonene.
– Ansvaret ligger nå på de som vinner valget, uansett hvem det blir. De må sørge for å få satt konkrete mål, etablere støtteordninger, insentiver og et regulatorisk rammeverk som støtter opp under dette, sier Per Øyvind Voie, næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO).
Ingen fremgang siden 2020!
Sammen med Bellona undersøker de hvert år elektisitetsandelen av norsk energiforbruk. På Arendalsuka i dag presenterte de at tallet for 2021 er 53 prosent – det samme som i 2020.
– Det har vært en forbedring på desimalnivå, men altså ikke nok til å vippe det opp et prosentpoeng. Den eneste tydelige forbedringen fra i fjor er ikke uventet på land- og sjøtransport, der vi har kraftige virkemidler for å få folk til å velge elbil og for å erstatte fossile ferger med nullutslippsferge, forteller Benjamin Strandquist, seniorrådgiver for elektrifisering i Bellona.
Hva skjer med Norges klimamål?
Erfaringen fra transportsektoren viser at virkemidler nettopp virker, og at en passiv holdning til elektrifisering i andre sektorer gjør at det vil ta altfor lang tid til å nå Norges klimamål.
– Vi har ikke tid til å vente til 2090 med å få elektrifisert energiforbruket vårt. Vi skal kutte over halvparten av utslippene våre allerede innen 2030, og det stopper jo ikke der. Elektrifiseringen av de fleste prosesser der man i dag benytter fossil energi i form av diesel, bensin, olje og gass er helt vesentlig for å komme i mål, fortsetter Strandquist.
Krever politisk handling
I forbindelse med dagens lansering av nye elektrifiseringstall ønsker derfor EFO og Bellona å understreke at utvikllingen står i fare for å stagnere helt.
Klimakur peker på elektrifisering som Norges desidert viktigste klimatiltak. Nå må politikerne ta grep for å sikre elektrifiseringen av Norge, avslutter Voie.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...