
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 19. august, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Kraftverket utenfor Malmö anmeldes både for brudd på sikkerhetsrutinene og for manglende ettersyn ved reaktor 2, melder Sveriges Radio.
–Alarmerende
Barsebäck 2 ble stengt mellom 15. januar og 7. mars i år på grunn av ujevn vanntilførsel forårsaket av en ledningsfeil. Da hadde isolasjonsmateriale løsnet på innsiden av et vannrør og kommet ut i selve reaktortanken der atombrenselet er. Til tross for at vanntilførselen hadde vært ujevn siden november-desember, ble Barsebäck 2 altså ikke stengt før i midten av januar.
–Dette er alarmerende. Barsebäck skulle vært stengt for lenge siden, og dette viser at kontrollrutinene ved anlegget ikke er gode nok, sier Erik Martiniussen, fagmedarbeider i Bellona.
Burde vært grundigere
Tregheten i stansen er hovedgrunnen til anmeldelsen. I tillegg skal det etterforskes om kontrollrutinene på Barsebäck 2 er gode nok. Kärnkraftinspektionen mener Barsebäck Kraft AB burde vært grundigere i sine undersøkelser om hvorfor vanntilførselen var så ujevn, allerede når dette ble oppdaget i november.
I løpet av sommeren har Kärnkraftinspektionen undersøkt hendelsene med vanntilførselen. Før reaktoren får startes opp igjen etter det ordinære sommerstoppet, krever Kärnkraftinspektionen at Barsebäcks ledelse gjør rede for hva som blir gjort for å forbedre rutinene før verket får starte opp igjen.
Dansk engasjement
Danske myndigheter har flere ganger bedt om at Barsebäck må stenges, og blir nok ikke mindre engasjerte etter denne hendelsen. Det er den geografiske nærheten til den danske hovedstaden som gjør at de engasjerer seg i dette, og begge reaktorene kan sees fra København.
Barsebäck er aldri tidligere anmeldt av den svenske Kärnkraftinspektionen for manglende sikkerhet.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...