Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 4. juni, 2009
Skrevet av: Annicken Vargel
Nyheter
– Vi må også erkjenne at økende fattigdommen og manglede utvikling ikke bare kommer av de utviklede landenes grådighet og forbruk, men også våre egne utviklingsparadigmer og mislighold, sa tidligere president Benjamin Mkapa.
Mkapa har stor innflytelse over forhandlingene om en ny internasjonal klimaavtale, som skal avsluttes i København i desember. Han er rådgiver for Tanzania, som er blitt valgt som forhandlingsledende land for utviklingslandene G77.
Videre sa Mkapa at problemet ikke er at afrikanske ledere ikke kjenner til behovet for karbonmarked, investering i ren teknologi eller finansierte tilpasninger til klimaendringer. Men de vet også at landene deres bare står for 4 prosent av de totale klimagassutslippene.
Sårbare for klimaet
– Vi er veldig sårbare overfor effektene av klimaendringer, for vår eksistens og overlevelse, sa Mkapa videre.
Blant annet har det de siste årene vært mindre avlinger og økende usikkerhet om matforsyninger.
Mkapa mener at andre faktorer også gjør at afrikanske ledere ikke har prioritert å finne løsninger på klimaendringer.
– De har vært dedikert til å hindre stagnasjon, og har promotert økonomisk utvikling, sa Mkapa.
Fattigste del av verden
Sub-Sahara er den fattigste delen av verden, hvor menneskene lever på under 1 dollar om dagen.
Ifølge Mkapa må en ny klimaavtale ta hensyn til utfordringene med en grønn økonomi med full forståelse for den afrikanske virkeligheten, hvor et sunt økonomisk system er ryggraden i økonomisk og sosial velvære, og en forutsetning for reduksjon av fattigdom.
– Men på kort sikt, og antagelig også på litt lengre sikt, er vi avhengig av hjelp, sa Mkapa.
Pressekontakter fra Bellona under CC9 er
Anne Karin Sæther: 902 05 520
Tone Foss Aspevoll: 917 20 267
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...