
Svaret på Vestens mineralbehov ligger på land – ikke på havbunnen
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2005
Skrevet av: Marius Dalen
Nyheter
Isdannelse på fly kan redusere flyets flyegenskaper og utgjøre en svært alvorlig risiko. Ved behov fjernes is fra fly før avgang med sprøyting med varm avisingsvæske. Slik væske inneholder glykol og ulike tilsetningsstoffer, og kan medføre både stort oksygenforbruk i vannforekomster og ulike gifteffekter dersom den spres til miljøet – hvilket ofte skjer. Som et sikkert og mer miljøvennlig alternativ har et amerikansk firma utviklet et system hvor is fjernes ved hjelp av infrarød varmestråling. Metoden som i 1997 ble godkjent av det amerikanske luftfartsverket og som allerede er i bruk i USA skal nå testes på Gardermoen. Bellona er svært fornøyd med at avisingsteknologien InfraTek nå testes ut på OSL.
Infrarød avising har lenge stått på ønskelista til OSL og Avinor. For et par år tid siden var planene for et prøveprosjekt på det nærmeste klart, men ble stoppet i siste liten på grunn av sviktende økonomi og mangel på dokumentasjon som tilfredsstilte flyselskapenes krav til sikkerhet.
Kan reduseres med 90%Nå er vi kommet et stykke lenger, og jeg regner med at vi vil få prøvedrift på anlegget alt denne vinteren. Teltet hvor den infrarøde avisingen skal foregå settes opp om noen dager, og den tekniske monteringen av utstyret starter om en ukes tid, uttalte informasjonssjef Jo Kobro i OSL til Romerikes Blad.
Senest i OSLs miljørapport for 2004 står det følgende:
Det ble påvist brudd på utslippstillatelsen for grunnvannet ved tre anledninger i avisingssesongen 20032004. I smelteperioden ultimo mars ble det en kortere periode påvist avisingskjemikalier i flere brønner.
Det er klart at en reduksjon i bruken av avisingsvæske på Gardermoen vil kunne løse en omstridt del av OSL sin drift i vinterhalvåret og betraktelig redusere faren for forurensning av grunn og grunnvann lokalt rundt flyplassen.
I tillegg til miljøgevinsten regner man med at metoden vil gi økonomiske besparelser i forhold til dagens avising med bruk av kjemikalier.
"We view the implementation of InfraTek systems as a way to simplify operations, reduce costs and provide cost effective and environmentally responsible deicing for our customers, sier Administrerende direktør i SAS Ground Services Norway AS, Ola H. Strand, i en pressemelding fra Radiant Enery Corporation.
Bellona vil følge opp testingen av metoden og håper på en kraftig reduksjon i bruken av avisingskjemikalier både ved Gardermoen flyplass og andre norske flyplasser.
Dette innlegget av Martin Sveinssønn Melvær, teamleder i Miljøstiftelsen Bellona og representant i EU-ekspertgruppen tilknyttet EIP Raw Materials, bl...
– Økt mattrygghet vil kreve at vi gjennomfører den største omstillingen av matsystemet i moderne tid, sa Joakim Hauge, Bellonas internasjonale leder ...
Bellona publiserte nylig en rapport om «Klimamyter i sosiale medier» som avdekker at det er mellom 37-48% klimamyter og feilinformasjon i Motvind Nor...
Klimaendringer er vår tids langsiktige eksistensielle trussel. Samtidig har Norge umiddelbare sikkerhetsutfordringer. – EU skal både trygge og omstil...