Nytt fra EU: Skal man åpne for CO2-transport via skip?
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. juli, 2000
Skrevet av: Runar Forseth
Nyheter
Åtte timer i avhør:
«Hydro har anmeldt oss for å ha forsøkt å vikle tau inn i slepebåtens propell,» sier Bellonas Rune Haaland på telefon fra Svolvær like etter løslatelsen. Tauet Hydro sikter til ble brukt til å sikre avstanden mellom aksjonsfartøyet og plattformslepet. Det var seksti meter langt og tydelig markert med blåser på midten og i enden.
Verken Bellona eller Natur og Ungdom har noensinne begått grovt skadeverk. «Det ville vi aldri gjøre, det strider fullstendig mot vår filisofi,» sier Haaland, som legger til at aksjonistene hadde utstyr nok til å gjennomføre en slik sabotasjehandling. «Hadde vi ønsket å gjøre det ville det ikke vært vanskelig.»
Anker boresamtykket
Saken er ikke over med dette. Haaland lover at de to organisasjonene vil levere inn en anke på Oljedirektoratets samtykke til den planlagte leteboringen.
Når Europakommisjonen forbereder seg til det neste forumet for industriell karbonhåndtering i oktober, øker fokuset på CO₂-infrastruktur, inkludert s...
Skal vi lykkes med å redusere utslippene fra fôret til dyrene i norsk matproduksjon, må vi legge til rette for industribygging i stor skala og for at...
– Kommunene forvalter arealplanene som er nøkkelen til å produsere mer mat fra havet, sa Bellonas Silje Båtsvik Risholm når Lerøy holdt sjømattreff f...
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...