Havbruk i det grønne skiftet
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Nyheter
Publiseringsdato: 11. januar, 2008
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Oljeutslippet skjedde torsdag morgen, og som ved utslippet på Statfjord A-feltet i desember, var årsaken til uhellet et brudd i en lasteslange. Oljeutslippet fra Statfjord A var på hele 3840 kubikkmeter og var norgeshistoriens nest største.
Skuffet
– Vi er skuffet over alt slurvet i oljebransjen, sier Elisabeth Sæther, fagrådgiver i Bellona.
– Dette utslippet er selvfølgelig ikke like alvorlig som det ved Statfjord A, men det viser at oljeselskapenes lovnader om nullutslipp ikke kan følges opp, sier Sæther.
– Oljeselskapene viser selv at de har et sikkerhetsnivå som overhodet ikke er forsvarlig etter våre standarder, sier hun.
Refs
Etter inspeksjoner i løpet av sommeren gikk Petroleumstilsynet i september med sterk refs til oljeselskapene. Petroleumstilsynet hadde avdekket alvorlige sikkerhetsmangler
– Det vi har avdekket her er sjeldent alvorlig. Vi er forskrekket over at det står så dårlig til. Industrien må virkelig skjerpe seg, sa Inger Anda fra Petroleumstilsynet da.
To måneder senere kom kjempeutslippet ved Statfjord A, og på torsdag var det altså et nytt utslipp fra Draugenfeltet.
Konsekvenser
– Dette må få konsekvenser når regjeringen nå vurderer oljevirksomhet i sårbare havområder, sier Elisabeth Sæther.
20. konsesjonsrunde er nå igangsatt, og regjeringen vurderer blant annet å åpne for oljeutvinning på Nucula-feltet, bare 44 kilometer fra Nordkapp.
– Oljeutvinning i disse områdene vil være svært risikabelt, det har vi nå fått ytterligere bevis for, sier Sæther.
– Dette blir den største omstillingen av det moderne Norge som vi har vært med på, sa Bellonas internasjonale sjef for fag og strategi, Joakim Hauge,...
Bellonas seniorrådgiver Olav Fjeld Kraugerud talte torsdag 17. oktober for Næringskomiteen på Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. ...
– Jeg har tro på en framtidig bærekraftig cruise-industri, rett og slett fordi næringen ikke har noe valg, sa seniorrådgiver maritim og Arktis i Bell...
Det er behov for tydelige endringer i statsbudsjettet 2025 for at Norge skal innfri sine klima- og naturforpliktelser. Denne uka har Bellona vært hos...