Bellona vant presseprisen

ingressimage_Prislr.jpg Photo: (Foto: Ruth Astrid L. Sæter)

– Årets prisvinner har vist at de evner å «go the extra mile», sa juryformann Darius Snieckus i ettermiddag, da han delte ut ONS’ pressepris, Roger Vielvoye-prisen, til Bellona.

Tøff i trynet

Snieckus framhevet Bellonas mot til å være tøff i trynet mot myndighetene, og organisasjonens utrettelige kamp mot klimatrusselen.

– Bellona har en høy profil, dere er alltid tilgjengelig, dere er ikke redd for å utfordre – og ikke minst: dere har en løsningsfokusert tilnærming. I år har dere invitert til Petroholic Rehab, med et eget tolvtrinnsprogram – dere viser at dere gjør den ekstra innsatsen for å nå ut, sa Snieckus.

Takket ONS

I sin takketale benyttet Bellona-leder Frederic Hauge anledningen til å takke ONS for sitt fokus på nye løsninger: – Det er flott at ONS satser på fornybar energi, CCS og innovasjon, og vi er takknemlige for at vi kan bruke ONS som arena for vårt arbeid.

– Vi er stolte over pristildelingen, og dette er helt klart en inspirasjon til å fortsette arbeidet med å utfordre hele fossil energi-bransjen. Vi tror på en framtid uten fossil energi – og vi ser en lysende framtid, sa Hauge – og viste samtidig fram sports-elbilen Tesla som et eksempel på det.

Åpenhetspris

Presseprisen ble første gang delt ut i 1994, til minne om Roger Vielvoye, som var en ledende energijournalist. Han var opptatt av åpenhet og tilgjengelighet, og jobbet ikke minst for å få oljeselskapene til åpent å informere om arbeidet sitt.

Hensikten med Roger Vielvoye-prisen er å oppfordre selskaper og utstillere på ONS til å gjøre best mulig bruk av de mange journalistene som kommer til messa fra hele verden.

Tidligere vinnere er:

  • 1994:  Saga Petroleum
  • 1996:  Norwegian Petroleum Directorate
  • 1998:  Aker Maritime
  • 2000:  Norske Shell
  • 2002:  Landmark Graphics
  • 2004:  Gassco
  • 2006:  Statoil
  • 2008:  Halliburton

Ruth Astrid Sæter

ruthastrid@bellona.no