TFO: |
---|
|
● TFO-ordningen har forlatt det som var formålet da den ble innført og fungerer i dag som en omgåelse av gjeldende petroleumsregelverk og ordinære konsesjonsrunder.
● TFO-ordningen vil føre til økte klimagassutslipp i oljeindustrien. Dette er ikke forenlig med klimatiltak og utfasing av fossil energi til fordel for fornybart.
● Det er prinsipielt problematisk at regjeringens forslag til utvidelse av TFO-området nå utvides langt inn i det som må forstås som umodne områder på norsk sokkel, i strid med hensikten bak ordningen.
● Det er svært problematisk at regjeringen presiserer at miljøfaglige hensyn ikke skal tas i fobindelse med vurderinger av TFO-utvidelsen, til tross for at det er snakk om områder hvor miljøfaglige vurderinger tilsier at petroleumsvirksomhet vil være skadelig.
● TFO-ordningen “låser fast” havområder til å være åpnet for petroleumsvirksomhet. Det er ingen mekanismer som endrer statusen til et TFO-område dersom man får ny kunnskap, og det er ingen reell mulighet for å trekke tilbake konsesjoner. TFO-området kan bare ekspandere.
● Stortinget har vedtatt at norske havområder skal forvaltes med en helhetlig og økosystembasert tilnærming. TFO-ordningen undergraver dette.
● TFO-ordningen omgår viktige forvaltningsprosesser som forvaltningsplaner og verneplaner, og åpner for petroleumsvirksomhet i særlig verdifulle og sårbare områder der slik virksom ikke bør forekomme.
● Det er særlig bekymringsverdig at blokker som grenser til stengte områder utenfor Lofoten og Møreblokkene blir delt ut. Seismikk og risiko for uhell utgjør en trussel for fornybare fiskeressursene i disse områdene.