Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Fakta om nullutslippsbiler som er tilgjengelig på det norske markedet i dag.
I dag er det kun batteribiler som er nullutslippsbiler i Norge. De siste årene har utvalget økt og bedre biler er kommet på markedet.
Modeller tilgjengelig (biler i kommersielt salg)
– Kjørelengde pr lading……. 60 – 90 km
– Hastighet (max.)………… 90 km/t
– Ladetid (fulladet batteri).. 6 – 8 timer avhengig av modell (hurtiglading er også mulig)
– Lades i 10 A eller 16 A vanlig stikkontakt
Rekkevidden til dagens batteribiler mer enn lang nok til de aller fleste behov. Konvensjonelle personbiler og små varebiler med nyttelast < 1 tonn har en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 13.500 km. Beregnet gjennomsnittlig kjørelengde pr dag blir da:
Som vi så ovenfor, er det et relativt stort utvalg av batterielektriske biler i Norge i dag. I tillegg til batteribilene vil hydrogenbilene komme inn under ordningen. Allerede i dag er det mulig å kjøpe hydrogenbiler, men utvalget er foreløpig svært begrenset. Fra 2004 starter masseproduksjon av hydrogenmodeller fra alle de store bilfabrikantene.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...