Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Fakta om nullutslippsbiler som er tilgjengelig på det norske markedet i dag.
I dag er det kun batteribiler som er nullutslippsbiler i Norge. De siste årene har utvalget økt og bedre biler er kommet på markedet.
Modeller tilgjengelig (biler i kommersielt salg)
– Kjørelengde pr lading……. 60 – 90 km
– Hastighet (max.)………… 90 km/t
– Ladetid (fulladet batteri).. 6 – 8 timer avhengig av modell (hurtiglading er også mulig)
– Lades i 10 A eller 16 A vanlig stikkontakt
Rekkevidden til dagens batteribiler mer enn lang nok til de aller fleste behov. Konvensjonelle personbiler og små varebiler med nyttelast < 1 tonn har en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 13.500 km. Beregnet gjennomsnittlig kjørelengde pr dag blir da:
Som vi så ovenfor, er det et relativt stort utvalg av batterielektriske biler i Norge i dag. I tillegg til batteribilene vil hydrogenbilene komme inn under ordningen. Allerede i dag er det mulig å kjøpe hydrogenbiler, men utvalget er foreløpig svært begrenset. Fra 2004 starter masseproduksjon av hydrogenmodeller fra alle de store bilfabrikantene.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...