
Ja til karbonfangst på Melkøya
Stortinget har nå en historisk mulighet til å realisere CCS på Melkøya. Bellona frykter likevel det bare blir et “nei til elektrifisering”, og at kli...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Fakta om nullutslippsbiler som er tilgjengelig på det norske markedet i dag.
I dag er det kun batteribiler som er nullutslippsbiler i Norge. De siste årene har utvalget økt og bedre biler er kommet på markedet.
Modeller tilgjengelig (biler i kommersielt salg)
– Kjørelengde pr lading……. 60 – 90 km
– Hastighet (max.)………… 90 km/t
– Ladetid (fulladet batteri).. 6 – 8 timer avhengig av modell (hurtiglading er også mulig)
– Lades i 10 A eller 16 A vanlig stikkontakt
Rekkevidden til dagens batteribiler mer enn lang nok til de aller fleste behov. Konvensjonelle personbiler og små varebiler med nyttelast < 1 tonn har en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 13.500 km. Beregnet gjennomsnittlig kjørelengde pr dag blir da:
Som vi så ovenfor, er det et relativt stort utvalg av batterielektriske biler i Norge i dag. I tillegg til batteribilene vil hydrogenbilene komme inn under ordningen. Allerede i dag er det mulig å kjøpe hydrogenbiler, men utvalget er foreløpig svært begrenset. Fra 2004 starter masseproduksjon av hydrogenmodeller fra alle de store bilfabrikantene.
Stortinget har nå en historisk mulighet til å realisere CCS på Melkøya. Bellona frykter likevel det bare blir et “nei til elektrifisering”, og at kli...
Bellona håper forskerne som forgjeves har varslet om Europas største naturkrise rett utenfor Nord-Norges kyst vil bli lyttet til. I nord har 80 milli...
– Støre viser lederskap for å få igjennom de tre EU-direktivene – noe annet vil være knefall for desinformasjon og skadelig for vårt forhold til EU. ...
Det stormer i kommentarfeltene etter at Bellona-stifter Frederic Hauge møtte Motvinds Eivind Salen på NRKs Debatten i går kveld. I debatten, som h...