![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Fakta om nullutslippsbiler som er tilgjengelig på det norske markedet i dag.
I dag er det kun batteribiler som er nullutslippsbiler i Norge. De siste årene har utvalget økt og bedre biler er kommet på markedet.
Modeller tilgjengelig (biler i kommersielt salg)
– Kjørelengde pr lading……. 60 – 90 km
– Hastighet (max.)………… 90 km/t
– Ladetid (fulladet batteri).. 6 – 8 timer avhengig av modell (hurtiglading er også mulig)
– Lades i 10 A eller 16 A vanlig stikkontakt
Rekkevidden til dagens batteribiler mer enn lang nok til de aller fleste behov. Konvensjonelle personbiler og små varebiler med nyttelast < 1 tonn har en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 13.500 km. Beregnet gjennomsnittlig kjørelengde pr dag blir da:
Som vi så ovenfor, er det et relativt stort utvalg av batterielektriske biler i Norge i dag. I tillegg til batteribilene vil hydrogenbilene komme inn under ordningen. Allerede i dag er det mulig å kjøpe hydrogenbiler, men utvalget er foreløpig svært begrenset. Fra 2004 starter masseproduksjon av hydrogenmodeller fra alle de store bilfabrikantene.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...