Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. april, 2001
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Bellona tester elektrisk scooter:
6 punto 8 er først og fremst bitte liten. Men med en toppfart på 28 km/t, holder den følge med trafikken i Thorvald Meyers gate, som må sies å være hjemmebane for denne farkosten. Det er nemlig først og fremst i rolige bygater en el-scooter kommer til sin rett. Den vekker berettighet oppsikt når man ruller lydløst forbi fortauskafeer på Grünerløkka, med sine bittesmå trillebårhjul, sykkelsete og en sjarmerende uelegant framtoning.
Bensin-scootere forurenser
Vanlige scootere med bensindreven totaktsmotor, har blitt populære kjøretøy i byene. Men de trendy tohjulingene har en stor ulempe. De forurenser nesten like mye som en bil, pga manglende katalysator og dårlig forbrenning i motor. Og de bråker som en motorsag. 6 punto 8, derimot, har null utslipp, og er helt lydløs. Mens man venter på grønt lys, er motoren av. Vri på gassen, og du suser avgårde med god samvittighet.
God rekkevidde
Puntoen har en rekkevidde på nesten 3 mil. Det holder faktisk i lange baner til det formålet den er bygget for, nemlig rask og lettvint transport i bygater. Toppfarten på 28 km/t er tilstrekkelig, og en effekt-booster sørger for å holde farten i tunge oppoverbakker. Med en vekt på bare 30 kg, og sammenleggbar konstruksjon, kan den lett plasseres i bagasjerommet på en personbil og medbringes til for eksempel hytta.
Scooteren er klassifisert som moped, og importeres av Klimitt AS i Oslo.
Prisen blir som en bensinscooter, trolig omkring 18000 kroner.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...