Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. april, 2001
Skrevet av: Marius Holm
Nyheter
Bellona tester elektrisk scooter:
6 punto 8 er først og fremst bitte liten. Men med en toppfart på 28 km/t, holder den følge med trafikken i Thorvald Meyers gate, som må sies å være hjemmebane for denne farkosten. Det er nemlig først og fremst i rolige bygater en el-scooter kommer til sin rett. Den vekker berettighet oppsikt når man ruller lydløst forbi fortauskafeer på Grünerløkka, med sine bittesmå trillebårhjul, sykkelsete og en sjarmerende uelegant framtoning.
Bensin-scootere forurenser
Vanlige scootere med bensindreven totaktsmotor, har blitt populære kjøretøy i byene. Men de trendy tohjulingene har en stor ulempe. De forurenser nesten like mye som en bil, pga manglende katalysator og dårlig forbrenning i motor. Og de bråker som en motorsag. 6 punto 8, derimot, har null utslipp, og er helt lydløs. Mens man venter på grønt lys, er motoren av. Vri på gassen, og du suser avgårde med god samvittighet.
God rekkevidde
Puntoen har en rekkevidde på nesten 3 mil. Det holder faktisk i lange baner til det formålet den er bygget for, nemlig rask og lettvint transport i bygater. Toppfarten på 28 km/t er tilstrekkelig, og en effekt-booster sørger for å holde farten i tunge oppoverbakker. Med en vekt på bare 30 kg, og sammenleggbar konstruksjon, kan den lett plasseres i bagasjerommet på en personbil og medbringes til for eksempel hytta.
Scooteren er klassifisert som moped, og importeres av Klimitt AS i Oslo.
Prisen blir som en bensinscooter, trolig omkring 18000 kroner.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...