Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 18. april, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Det er bilnorge.no som melder at bilen ble kjørt fra Wolfsberg til Hamburg sist søndag. Strekningen er 230 km, men bruktet kun 2,1 liter diesel. Bilen er en toseter der setene er plassert etter hverandre for å redusere luftmotstanden. Bilen blir da bare 125 cm bred og veier 290 kg. Motoren er en 0,3 liter direkteinnsprøytet dieselmotor på 8,5 hestekrefter.
Under testturen satt avtroppende VW-sjef Ferdinand Piëch ved rattet, mens passasjeren var påtroppende sjef Bernd Pischetsrieder. Piëch hadde lovet å bygge en slik bil før han skulle gå av, noe han rakk akkurat. Sammen gjennomførte de turen med en snittfart på 75 km/t.
Bilen er foreløpig en prototype og vil ikke komme i produksjon før om en 7-8 år (?!). Innen den tid skulle den kunne være moden for å kjøres med hydrogen og brenselceller. Flere bilder finnes hos www.bilnorge.no
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...