– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. mai, 2003
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Hybrider er biler med både bensin- eller dieselmotor og batteri og elmotor. I Prius styres de ulike enhetene slik at man får et så lavt drivstofforbruk som mulig uten at det skal gå på bekostning av kjøreegenskapene. Når bilen starter vil den en kort periode kun gå på elmotoren. Når farten øker tar bensinmotoren over. Denne gir kraft til hjulene direkte eller via en generator og elmotor, alt etter hva som er mest effektivt.
Ved harde akselrasjoner henter elmotoren også energi fra batteriene. Når man på den annen side skal bremse, tar bilen vare på så mye av bremseenergien den kan ved at en generator lader batteriene.
Lave utslipp
Toyota har Prius som sitt miljøflaggskip. Det er derfor utslipp og forbruk som er i fokus. 0,47 liter på mila i standard test for blandet kjøring er meget bra for en så stor bil som dette. Toyota prøver å presse ned forbruket ytterligere før bilen slippes på markedet. 100 gram CO2 pr kilometer er målet (0,43 liter pr mil). Dette gjør at denne bilen med størrelse i D-segmentet slår også småbilene når det gjelder forbruk.
Prius er til salgs gjennom Toyotas forhandlernett. Den nye modellen kommer imidlertid ikke til Norge før ved nyttår.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...