Forbedret Prius lansert

d22ebdcab7259434de1df926923d5dd9.jpeg

Hybrider er biler med både bensin- eller dieselmotor og batteri og elmotor. I Prius styres de ulike enhetene slik at man får et så lavt drivstofforbruk som mulig uten at det skal gå på bekostning av kjøreegenskapene. Når bilen starter vil den en kort periode kun gå på elmotoren. Når farten øker tar bensinmotoren over. Denne gir kraft til hjulene direkte eller via en generator og elmotor, alt etter hva som er mest effektivt.

Ved harde akselrasjoner henter elmotoren også energi fra batteriene. Når man på den annen side skal bremse, tar bilen vare på så mye av bremseenergien den kan ved at en generator lader batteriene.

Lave utslipp
Toyota har Prius som sitt miljøflaggskip. Det er derfor utslipp og forbruk som er i fokus. 0,47 liter på mila i standard test for blandet kjøring er meget bra for en så stor bil som dette. Toyota prøver å presse ned forbruket ytterligere før bilen slippes på markedet. 100 gram CO2 pr kilometer er målet (0,43 liter pr mil). Dette gjør at denne bilen med størrelse i D-segmentet slår også småbilene når det gjelder forbruk.

d54bf1ec6962dbfc4bbd82470e56decc.jpeg


Driftsikker bil
Med et såpass komplisert system som inneholder mye ny teknologi, er det lett å tenke seg at det mye som kan bli ødelagte. Toyota hevder imidlertid at statistikken fra den gamle Priusen viser at det ikke er noe mer feil på drivverket hos Prius enn en sammenlignbar Avensis. Heller noe under. Det svenske bilbladet ”Vi Bilagare” har kommet til samme resultat, ifølge Toyota.

Prius er til salgs gjennom Toyotas forhandlernett. Den nye modellen kommer imidlertid ikke til Norge før ved nyttår.