Bellonas innspill til regjeringens havbruksmelding
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. mai, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Amerikanerne elsker sine store Sport Utility Vehicles (SUV), -dess større dess bedre. Disse bilene har lenge vært verstingene på utslipp fra personbiler, men fra sensommeren 2004 kan man kjøre miljøvennlig SUV. Da kommer Ford Escape Hybrid, som den første i sitt slag. Bilen ble lansert på 2003 New York International Automobile Show nylig, og skal produseres i ca 20 000 eksemplarer årlig. Bilen blir 4-sylindret og er av utseende helt lik den bensintørste modellen som produseres i dag. Escape Hybrid vil bli drevet av batteri opp til 40 prosent av tiden og har derfor et mye lavere bensinforbruk enn dagens modell. Ford sier bilen er beregnet på kjøpere som tenker miljøvennlig og som vil ha mer frihet enn en vanlig bil tilbyr. De tror at ved å tilby en hybrid SUV øker man appellen til miljøvennlig kjøring og gir forbrukeren større valgfrihet, noe som på sikt kan gi hele hybridbilmarkedet et løft. Ford benyttet også anledningen til å lansere den neste modellen som kommer i hybrid versjon, nemlig Ford Futura sedan. President i Ford, Steve Lyons, har tidligere sagt at hybridbiler vil bli overgangsteknologien fra forbrenningsmotorer til brenselscelle-motorer. Prisen på den nye Ford Escape Hybrid er ikke kjent.
– I realiteten har vi en kommende havbruksmelding som tar utgangspunkt i en lakse-NOU. Det er hverken fremtidsrettet eller ambisiøst nok når det komm...
Bellona leverte fredag 6. september sine innspill til regjeringens varslede stortingsmelding om industri. Skal Norge nå klimamålene på en måte som...
Transport på den nordlige sjørute er ikke bærekraftig, og Kirkenes må ikke bli et aktuelt knutepunkt for transport langs kysten av Sibir. Bellona men...
Norsk olje- og gassproduksjonen vil falle, men Regjeringen vil ikke planlegge for det. Forstå det den som kan. At norsk olje- og gassproduksjon ko...