
– Små ambisjoner for norsk havbruk
Bellona hadde store forventninger til at Havbruksutvalget i dag ville benytte muligheten til å sette tydelige rammer for hvordan fremtidens havbruksn...
Nyheter
Publiseringsdato: 25. januar, 2001
Skrevet av: 2788
Nyheter
El-Rallye Monte-Carlo 2001:
Den vesle Kewet’n, som produseres av Kollega Bil AS på Sandaker i Oslo, gjorde storeslem i årets El-Rally Monte-Carlo, som er 17.mai for norske elbilentusiaster. Riktignok ble Kewet først slått av en Toyota Prius, men med sin 1,5 liters bensinmotor kan ikke Toyotas hybridbil regnes som elektrisk, selv om man legger den største godviljen til. Bellona la inn offisiell protest mot at Prius ble utropt til vinner, og protesten ble tatt til følge av arrangørene. Dermed ble Rolf Lie og Tom Granli vinnere i en 2000 modell Kewet.
Petter Solberg leverte varene
Bellona stilte sterkt i årets løp, med hele 4 biler på startstreken. Men med plasseringer fra trettende til nittende, klarte ingen å slå rallyesset Petter Solberg, som kom på en svært anstendig femte plass i en Th!nk. Det hører likevel med til historien at to av Bellonas biler gjorde det svært overbevisende, særlig på den siste fartsetappen, der Rune Haaland i sin gule Kewet var aller raskest.
Krevende løype
Deltagerne i løpet gjorde fordommene mot elbiler til skamme. Bare tre biler som startet på halvt batteri, måtte bryte løpet før mål på grunn av tomt batteri. Løypa var krevende, og lang, med stor stigning opp til Sørkedalen, hvor slapseføret tæret hardt på kreftene. Likevel var det altså 34 biler som kom velberget i mål, med mange nyfrelste elbilførere ombord.
Bellona hadde store forventninger til at Havbruksutvalget i dag ville benytte muligheten til å sette tydelige rammer for hvordan fremtidens havbruksn...
– Dette er svært positive nyheter, som signaliserer at regjeringen mener alvor med en satsing på norsk fastlandsindustri, sier Bellonas fagsjef ...
– Karbonfangst og -lagring (CCS) er et av de viktigste tiltakene for å nå klimamålene. Norge må få i gang gode industriprosjekter og CCS-politikk ras...
Det er fortsatt mulig å begrense global oppvarming til 1,5 grader, men nåløyet har blitt trangere. Det mener det internasjonale energibyrået IEA i si...