–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 20. desember, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I Stavanger testet man 8 elektriske kjøretøy. 7 av disse var varebiler; Peugeot Partner og Citroën Berlingo, og en Mercedes Sprinter Van. Med på testen var Lyse Energi, Statens Vegvesen Rogaland, Stavanger Kommune og Posten. Prosjektleder i Norge var den kjente solenergieksperten Harald Røstvik.
Bilene har kjørt daglige ruter med en lengde på 25 til 55 km. Grunnen til at rutene ikke var lengre, er ikke rekkeviddebegrensninger men at behovet ikke var større. Ved én anledning var man helt oppe i 90 km. Hastigheten var opp til 90 km/t men som oftest mellom 30 og 50 km/t.
Kort payback-tid mulig
En av bilene som ennå må betegnes som en prototype, Sprinteren, hadde ikke uventet en rekke driftsstans. De andre bilene hadde overraskende få problemer i følge rapporten fra prosjektet. Disse kjørte tilsammen 54.000 km i løpet.
Elbiler koster fremdeles mye på grunn av at dette er ennå relativ ny teknologi som produseres i små serier. Imidlertid sparer man drivstoffutgifter, og vedlikeholdsutgiftene er lave forutsatt at batteriet holder. Rapporten fra prosjektet hevder at man i Norge vil kunne ha en payback-tid på kun 1,5 til 3 år, selv om den også kan bli høyere.
Høst disse erfaringene
Selv om erfaringene i det store og hele er positive, peker rapporten også på noen dårlige. Disse kan stort sett unngås ved å ta noen enkle forhåndsregler før man kjøper bilen. Vi anbefaler alle som skal bruke elbil i varetransport, å høste erfaringene fra ELCIDIS-prosjektet. Gå inn på ELCIDIS hjemmesider og last ned rapporten.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...