Øynene opp for EL-bil

23f1a1117255ddb765418b0c238d46cb.jpeg

Når kollektivfeltene i Oslo og Akershus på tirsdag ble åpnet for EL-bilister, kan dette legge grunnlaget for helt nye bilvaner. Tidligere har mange kjøpt seg minibuss for å kunne benytte kollektivfeltet til å kjøre til og fra jobb i hovedstadsområdet, nå er ikke dette lenger nødvendig. I steden kan man velge en økonomisk svært gunstig el-bil.

Livskvalitet og økonomi
Fordelene du har fra før er: Gratis passering i bomringen, gratis parkering på offentlige P-plasser og gratis lading på ladestasjoner i Oslo. Du behøver heller ikke betale årsavgift, og forsikringene på bilen er lave. I tillegg kan du nå altså ligge å dra deg litt lengre på morgenkvisten uten å måtte bekymre deg for å stå å stampe i rushtrafikken. EL-bil er dermed ikke bare økonomisk gunstig, men gir også økt livskvalitet!

Se om du kan dra nytte av kollektivfeltene
En gjennomsnitts EL-bil har en rekkevidde på mellom 5-9 mil før den må lades. Vi har laget en illustrasjon med utgangspunkt i Bellonas Think som har en rekkevidde på 8,5 mil. Med en slik bil kan man bo innenfor den innerste sirkelen og pendle til og fra jobb i Oslo uten å måtte lade bilen. Bor man mellom de to blå sirklene kan man kjøre til jobb i Oslo, skli forbi køen i kollektivfeltet, lade bilen mens man er på jobb og suse hjem igjen forbi ettermiddagsrushet. I dette området bor det nærmere 1,2 millioner mennesker over 18 år som dermed kan velge EL-bil som mest hensiktsmessig framkomstmiddel i hovedstadsområdet.

Gunstig virkemiddel
Når kollektivfeltene nå er tillatt for EL-biler åpner det altså for at over 1,2 millioner mennesker kan velge EL-bil som framkomstmiddel ved kjøring til og i hovedstadsområdet. Denne biltypen er perfekt til bykjøring, og åpningen av kollektivfeltene er ventet å gi interessen for EL-biler et løft. Think Nordic har allerede merket dette, og pågangen fra potensielle EL-bil eiere er økende.

Ny modell fra Think
I følge Trym Helbostad i Think Nordic er det bare snakk om måneder før den nye modellen fra Think kommer i produksjon. I mellomtiden vil den nye eierne, Kamkorp Microelectronics, få satt inn sitt eget drivsystem i modellen, noe som både må utvikles og testes ut før produksjonen kan begynne. For de ivrigste kjøperne, opplyser Helbostad til Bellona Web at de har bruktbiler på lager. Endel utstillingsmodeller og demonstrasjonbiler går i disse dager under hammeren i Aurskog. God tur!