
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Enda en elbil skal prøve lykken på det norske markedet. Denne gangen er det den lille REVA City Car som tester markedet i forhold til norske kjøpere. Bilen er produsert i India, designet av avgangselever fra det amerikanske Pasadene Design Centre og ble introdusert i Bangalore, India i 2001. Bilen blir importert til Norge av Ole Chr. Bye AS i Rakkestad.
Bilen er perfekt i byen. Rekkevidden er på mellom 40 og 80 kilometer, avhengig av hvordan og hvor fort man kjører, og toppfarten ligger på rundet 70-75 km/t. For at bilen skal egne seg bedre for norske forhold, er air condition-anlegget erstattet med en kupévarmer. Både kjøling og oppvarming foregår via setet, som kalles et "klimasete".
Bilen vil koste rundt 140 000 kroner, men som for andre elbiler ligger utgiftene til drift og vedlikehold godt under kostnadene for bensin- og dieselbiler. Drivstoffutgiftene er på rundt 10 øre per kilometer. De viktigste utgiftene er knyttet til batteriskifte. Batteriene har en levetid på ca 3 år.
Den norske importøren sier at ettersom det største markedet for disse bilene vil være i storbyene, vil de etterhvert opprette egne servicestasjoner der.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...