Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Enda en elbil skal prøve lykken på det norske markedet. Denne gangen er det den lille REVA City Car som tester markedet i forhold til norske kjøpere. Bilen er produsert i India, designet av avgangselever fra det amerikanske Pasadene Design Centre og ble introdusert i Bangalore, India i 2001. Bilen blir importert til Norge av Ole Chr. Bye AS i Rakkestad.
Bilen er perfekt i byen. Rekkevidden er på mellom 40 og 80 kilometer, avhengig av hvordan og hvor fort man kjører, og toppfarten ligger på rundet 70-75 km/t. For at bilen skal egne seg bedre for norske forhold, er air condition-anlegget erstattet med en kupévarmer. Både kjøling og oppvarming foregår via setet, som kalles et "klimasete".
Bilen vil koste rundt 140 000 kroner, men som for andre elbiler ligger utgiftene til drift og vedlikehold godt under kostnadene for bensin- og dieselbiler. Drivstoffutgiftene er på rundt 10 øre per kilometer. De viktigste utgiftene er knyttet til batteriskifte. Batteriene har en levetid på ca 3 år.
Den norske importøren sier at ettersom det største markedet for disse bilene vil være i storbyene, vil de etterhvert opprette egne servicestasjoner der.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...