En mer bærekraftig mineralnæring
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Nyheter
Enda en elbil skal prøve lykken på det norske markedet. Denne gangen er det den lille REVA City Car som tester markedet i forhold til norske kjøpere. Bilen er produsert i India, designet av avgangselever fra det amerikanske Pasadene Design Centre og ble introdusert i Bangalore, India i 2001. Bilen blir importert til Norge av Ole Chr. Bye AS i Rakkestad.
Bilen er perfekt i byen. Rekkevidden er på mellom 40 og 80 kilometer, avhengig av hvordan og hvor fort man kjører, og toppfarten ligger på rundet 70-75 km/t. For at bilen skal egne seg bedre for norske forhold, er air condition-anlegget erstattet med en kupévarmer. Både kjøling og oppvarming foregår via setet, som kalles et "klimasete".
Bilen vil koste rundt 140 000 kroner, men som for andre elbiler ligger utgiftene til drift og vedlikehold godt under kostnadene for bensin- og dieselbiler. Drivstoffutgiftene er på rundt 10 øre per kilometer. De viktigste utgiftene er knyttet til batteriskifte. Batteriene har en levetid på ca 3 år.
Den norske importøren sier at ettersom det største markedet for disse bilene vil være i storbyene, vil de etterhvert opprette egne servicestasjoner der.
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...
Styret i Miljøstiftelsen Bellona har ansatt Nina Hjellegjerde som ny daglig leder. Hjellegjerde har lang erfaring fra ledelse i internasjonale organi...
– Store utslipp kan kuttes over de neste ti årene hvis offensiv politikk kommer på plass tidsnok. Nå trengs et brudd med den lange tradisjonen norske...