Bellona etablerer senter i Lofoten
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. november, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Necar1
Bildet til høyre viser necar1 som kom i 1994. Dette var mer eller mindre et labratorium på hjul. Bilen var bygget på en MB100 varebil og brenselcellene, hydrogentankene og tilhørende utstyr, tok opp hele lasterommet. Bilen var imidlertid i stand til å kjøre 100km pr tank noe som var lovende for videre utvikling.
Man har igjen redusert volumet av utstyret. Det får nå plass i gulvet i tillegg til at det bruker noe av plassen til baksetene og baggasjerommet. Man får imidlertid plass til 5 personer og en del baggasje. Sett i forhold til generert kraft, har man redusert utstyrets vekt med en faktor på 4 fra Necar1.
Necar5Systemet tar nå ikke lenger noe av hverken baksetet eller baggasjerommet. Dette er sterkt med tanke på størrelse som var på brenselcellebilene for få år siden. Med denne utviklingstakten burde bilene være klare til salg i 2004, slik man tidligere har lovet.
I dag lanserer Miljøstiftelsen Bellona etableringen av Senter for Marin Restaurering i Kabelvåg, Lofoten. Samtidig signeres samarbeidsavtaler tilknyt...
«Nå står de dårlige grønne nyhetene i kø» skriver Magnus Takvam på Altinget, men underspiller at grønn omstilling pågår for fullt utenfor Norge. Spør...
– Hvorfor ikke servere kyllingavskjær til laksen? Det gjøres for eksempel i Chile, som også er store på fiskeoppdrett. Vi trenger nye råvarer til nor...
I anledning Bellonas 30-årsjubileum i Brussel, arrangerer vi vår første Bellona Climate Action Conference. Konferansen starter med key note av Kurt V...