Noen vil kunne ta Oljefondet
Denne kronikken av Jon Schultz, juridisk rådgiver/advokat i Bellona, ble først publisert i Dagens Næringsliv. Den internasjonale domstolen (ICJ) h...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. november, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Necar1
Bildet til høyre viser necar1 som kom i 1994. Dette var mer eller mindre et labratorium på hjul. Bilen var bygget på en MB100 varebil og brenselcellene, hydrogentankene og tilhørende utstyr, tok opp hele lasterommet. Bilen var imidlertid i stand til å kjøre 100km pr tank noe som var lovende for videre utvikling.
Man har igjen redusert volumet av utstyret. Det får nå plass i gulvet i tillegg til at det bruker noe av plassen til baksetene og baggasjerommet. Man får imidlertid plass til 5 personer og en del baggasje. Sett i forhold til generert kraft, har man redusert utstyrets vekt med en faktor på 4 fra Necar1.
Necar5Systemet tar nå ikke lenger noe av hverken baksetet eller baggasjerommet. Dette er sterkt med tanke på størrelse som var på brenselcellebilene for få år siden. Med denne utviklingstakten burde bilene være klare til salg i 2004, slik man tidligere har lovet.
Denne kronikken av Jon Schultz, juridisk rådgiver/advokat i Bellona, ble først publisert i Dagens Næringsliv. Den internasjonale domstolen (ICJ) h...
– Vi må bevare null-avskogingsløftet, men sikre en modell som fungerer for alle parter, sa André Nassar, president i den brasilianske olje- og soyafo...
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...