– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 7. november, 2000
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Necar1
Bildet til høyre viser necar1 som kom i 1994. Dette var mer eller mindre et labratorium på hjul. Bilen var bygget på en MB100 varebil og brenselcellene, hydrogentankene og tilhørende utstyr, tok opp hele lasterommet. Bilen var imidlertid i stand til å kjøre 100km pr tank noe som var lovende for videre utvikling.
Man har igjen redusert volumet av utstyret. Det får nå plass i gulvet i tillegg til at det bruker noe av plassen til baksetene og baggasjerommet. Man får imidlertid plass til 5 personer og en del baggasje. Sett i forhold til generert kraft, har man redusert utstyrets vekt med en faktor på 4 fra Necar1.
Necar5Systemet tar nå ikke lenger noe av hverken baksetet eller baggasjerommet. Dette er sterkt med tanke på størrelse som var på brenselcellebilene for få år siden. Med denne utviklingstakten burde bilene være klare til salg i 2004, slik man tidligere har lovet.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...