Kan kutte 10 prosent av utslippene
Ved å ta i bruk CCS på sokkelen kan Norges CO2 -utslipp reduseres med 10 prosent innen 2030. Det er en av konklusjonene i rapporten «Blå strøm -nors...
Nyheter
Publiseringsdato: 9. oktober, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I sommer annonserte Toyota at de ville putte 20 biler på veien i løpet av høsten. Dette var ett år tidligere enn planlagt. Honda fulgte opp med å si at de vil ha 30 biler klare ved årsskiftet, mens Nissan fremskyndet sin forsøksserie med to år til 2003.
DaimlerChrysler (DC) har lenge vært langt fremme når det gjelder utvikling av brenselcellebiler, og har sagt at de vil sette første prøveserie på veien i 2004/2005. Nå ser det ut til at også DC fremskynder dette til neste år. I følge nettstedet Fuel Cell Today skal 60 Mercedes A-klasse med brenselceller ut i testkjøring på vanlig vei i USA, Japan, Europa og Singapore. Bilen kaller de for F-Cell.
Flest testkjøretøyer
Disse bilene kommer i tillegg til DCs 30 busser som skal gå i 10 europeiske byer fra neste år. Oslo var en hårsbredd fra å få være med i det EU-støttede prosjektet som bærer navnet CUTE. Til sammen vil da DC ha 90 kjøretøyer på veien, betydelig flere enn konkurrentene.
I 1994 kom den første brenselcellebilen fra Mercedes. Det var en stor van der brenselcellene med tilhørende utstyr og tank tok det meste av plassen. I årene som er gått er systemet krympet og effektivisert slik at det passer inn i en liten bil som A-klassen uten at det reduserer plassen. Kravet om at innvendig plass ikke skal reduseres går imidlertid utover rekkevidden som er på beskjedne 160 km.
Toppfarten er på 140 km/t og akselerasjon fra 0 til 100 km/t går på 16 sekunder. Mercedes Benz 140 (lang) bensinversjon presterer 170 km/t og 0 til 100 km/t på 13,2 sekunder. Ikke dårlig prestasjon av den unge teknologien.
Men før bilen kan komme i vanlig salg er det fortsatt mye utvikling som står igjen. Professor Jürgen Hubbert hos DC sier vekten må reduseres, kostnadene må ned, og pålitelighet og holdbarhet må forbedres. I tillegg kommer utbygging av infrastruktur, det vil si i hovedsak fyllestasjoner.
Ved å ta i bruk CCS på sokkelen kan Norges CO2 -utslipp reduseres med 10 prosent innen 2030. Det er en av konklusjonene i rapporten «Blå strøm -nors...
–Snipp, snapp snute, der var atomkrafteventyret ute – i alle fall for de neste 20 årene i Norge, sa Bellona-stifter Frederic Hauge i paneldebatt hos ...
Bellona er ikke overrasket over at drivstoffbransjen ønsker å forsvare «klimaløsningen» de har solgt oss i årevis – det overrasker mer hvis de faktis...
Det britiske filmakademiet BAFTA, Netflix, New York Times og Smithsonian-institusjonen er blant deltakerne på Bellona-paviljongen på klimatoppmøtet C...