
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. desember, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Omkring 40 slike biler vil bli produsert i første omgang for test hos forbruker. Så sent som i vår sa Ford at 2004 er målet for denne serien.
De fleste store bilprodusentene er nå klare for å slippe et meget begrenset antall biler ut til forbruker test. Først ut vil Toyota være (20 biler på slutten av inneværende år), mens Daimler Chrysler vil har flest biler i test (60 biler og 30 busser i 2003).
Hybridløsning
Ford har i siste versjon av sin hydrogenbil, i likhet med Toyota, satset på hybridteknologi. Hoveddelen av strømmen til motoren (ja det er en elbil) vil komme fra brenselcellen. Når det er bruk for ekstra krefter vil batteriene trå hjelpene til. Brenselcellene lader så opp batteriene igjen, i tillegg til at det genereres strøm til batteriene ved nedbremsing.
Brenselcellen kommer fra det kanadiske selskapet Ballard og er på 68 kW (92 hk). Batteriet har en spenning på 216 volt og gir 18 kW (25 hk) ved for eksempel raske akselerasjoner.
Motoren er på 65 kW (88 hk)
Høyere vekt kompensert med lettmetall
Selve brenselcellen veier 96 kg, men med tanker, styringssystemer med mer, blir den totale vekten av systemet 220 kg. Det arbeides med å få den vekten ytterligere ned.
For å kompensere for denne vektøkningen er det benyttet lette materialer i mange deler. Man har klart å vinne inn 300 kg.
Ytelse
Bilen har en toppfart på 128 km i timen. Denne grensen er satt av elektromotorens turtall som er maksimalt 12.500 omdreininger i minuttet. Dersom man setter på en girkasse kan man øke toppfarten til rundt 185 km/t. Girkassen vil imidlertid stjele effekt og gi et høyere forbruk av hydrogen.
For å nå toppfarten bruker bilen rundt 25 sekunder. 0 til 100 km/t går på 13,5 sekunder, hvilket bare er et par sekunder etter den finslipte bensinversjonen med 1,6 liters motor. Dreiemomentet er på maksimalt 230 Nm.
Rekkevidde og forbruk
Rekkevidde er et problem i hydrogenbilene da hydrogen tar stor plass. Focusen har imidlertid en rekkevidde på omkring 320 km opplyser Ford. Dette oppnås med en 178 liters tank med 300 bars trykk. For de av dere som besøkte Bellonas stand på Autofil2002 (store norske bilmessa), så er dette halvparten av tankstørrelsen vi har i våre biler. Opel eksprementerer nå med 700 bars tanker. Dette ville gitt Focusen en rekkevidde på mellom 500 og 600 km. Tanken i Focusen er produsert av kanadiske Dynetek Industries.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...