Nissan vil bruke 715 millioner US dollar på brenselceller

6c203039a09768daf2d47ff9b9dd6be3.jpeg Photo: Nissan

Nissan annonserte på sitt 104. ordinære aksjonærmøte forrige uke, at de planlegger å investere 85 milliarder Yen (715 millioner US dollar) i FoU på brenselceller de neste fem årene.

— Dette viser nok en gang at det investeres mye penger rundt i verden for å virkeliggjøre hydrogensmfunnet, sier Sondre Grinna, fagmedarbeider i Bellona.

President and Chief Executive Officer i Nissan, Carlos Ghosn, fortalte de 965 frammøtte aksjonærene at brenselcelle kjøretøy er et sterk prioritert område, og en kommersialisering av slike biler er ventet å avgjøre hvile bilfabrikanter som er konkurransedyktige i framtiden.

X-Trail
I desember i fjor godkjente japanske myndigheter Nissans hydrogenmodell X-Trail, som nå blir testet ut på japanske veier. X-Trail er en hydrogen brenselcelle bil med et kompakt lithium-ion batteri, tilsvarende som er i bruk i Nissans Hypermini el-bil og andre biler med alternativt drivstoff. Energitilførselen kommer fra en brenselcelle utviklet av UTC Fuel Cells. Tidligere denne måneden ble X-Trail lansert i en ny og forbedret utgave, der de fleste endringene er av eksteriørmessige art.

Samarbeider med Toyota
Satsingen på X-Trail inngår i Nissans «Green Program», som er en handlingsplan som skisserer selskapets satsing innen miljø, produkt- og teknologiutvikling, resirkuleringsstrategi og andre initiativer.

Nissan inngikk i fjor et langtidssamarbeid med Toyota om utvikling av hybridsystemer. Dette samarbeidet omfatter både teknisk utvikling og samarbeid om hvordan best mulig implementere hybridbiler i markedet. Nissan er også medlem av the California Fuel Cell Partnership.