Vellykket startskudd for OPEL Fuel Cell Marathon i Hammerfest

61f9f612fa01e10d522a1ec92e573bbc.jpeg

Vellykket start
Startskuddet for storsatsningen fra GM-Opel gikk i dag tidlig knirkefritt for seg i sentrum av Hammerfest. Byens ordfører Alf E. Jakobsen (Ap) stod for åpningstalen, og sende samtidig bilen ut på ferden mot svenskegrensa og det endelige målet Portugal. Han sende også en gave til Lisboas ordfører med bilen, som teamet fra GM-Opel vil overlevere i midten av juni.

Det er første gangen Opel prøvekjører bilene over en så lang avstand, og Opels ingeniører er helt klare over risikoen det medfører å ta en så lang prøvetur i offentlighet.

Spiller ballen til europeiske politikere
GM-Opel har ved en rekke anledninger signalisert at konsernet ønsker å masseprodusere hydrogen-brenselcelle biler fra 2010. Dette er man også helt avhengig av for å oppnå både miljøfordelene og kostnadsreduksjonene som masseproduksjon medfører. Målet for utviklerne hos GM-Opel er at de skal kunne tilby biler med prisnivå på omtrent $50/kW, noe som er dagens kostnader for biler med vanlige forbrenningsmotorer.

Konsernet etterlyser derfor et godt nettverk av fyllestasjoner for hydrogen slik at bilene kan benyttes av alle, noe som helt klart krever politisk vilje. Regelverk for standardisering og typegodkjenning av bilene etterlyses også. Å få på plass slikt regelverk i Norge er også målsetningen for Bellonas hydrogenbilprosjekt.

Med nullutslipps rundturen gjennom Europa, spiller GM-Opel dermed ballen over til europeiske politikere, for det synes tydelig at det er her utfordringen nå ligger.

Bellona fikk se inn i krystallkulen
Bellonas hydrogenansvalig, Isak Oksvold, fikk anledning til å prøvekjøre bilene i Hammerfest;

–Utrolig å se hvordan ingeniørene til GM og Opel har utviklet denne teknologien. Det er nærmest umulig å skille denne brenselcellebilen fra en ordinær bil når du setter deg inn. Forskjellen merkes naturligvis når man starter, for bilen er nesten helt lydløs, sier Oksvold.

Den største forskjellen merker man likevel når man ser kjører bilen. Det kommer ingen skitten eksos ut og vannet som kommer ut i det som på vanlige biler er et eksosrør er så rent at det faktisk kan drikkes.

Ytelse som en tradisjonell bil
Brenselcelle versjonen av Opel Zafiraen er nærmest håndlaget av omtrent 200 ingeniører, og har en ytelse det absolutt ikke er noe å si på. Tidligere har det ikke vært uvanlig at brenselcellebilene har vært trange med lite plass til overs på grunn av ombyggingen, men dette er ikke tilfelle her. Bilen har faktisk plass til fem personer og bagasje. Den noe volumkrevende tanken for flytende hydrogen er plassert under setene bak i bilen.

I tillegg veier bilen bare 50 kg mer enn en tradisjonell Zafira. Motorkraften fra elektromotoren og brenselcellen er det heller ingen ting å si på. Motoren leverer 60 kW (82 hk) effekt, et dreiemoment på 215 Nm og gjør 0-100km/t på omtrent 16 sekunder. Og med 4,6 kg flytende hydrogen på tanken, har den en rekkevidde på omtrent 400 km. Altså, fullgod ytelse som for en normal bruksbil.

Opel har også laget en versjon av bilen med komprimert hydrogen på 700 bar.

Kommer til Oslo
Gjennom hele maratonet vil bilene og følget stoppe ved utvalgte universiteter og høyskoler. Der vil det bli muligheter for å lære mer om brenselcelle- og hydrogenteknologi i regi av GMs forskningsenter.

Fredag den 7. mai kommer bilen til Oslo, hvor det blir foredrag og utstilling. Foredragene vil holdes i Helga Engs Hus fra kl 12:30 til 14:00. Utstillingen vil være på Frederikkeplassen fra 14:00 til 18:00.

Hele maratonet kan følges på http://www.marathon.gm.com

Les mer om Hydrogen