Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. januar, 2006
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Den nye FCX brenselcellebilen ble vist fram for første gang for omtrent fire måneder siden. I følge Honda er designet unikt for en brenselcellebil; den har et svært lavt tyngdepunkt og romslig kupé, noe som gir god komfort og kjøreglede.
Forbedret brenselcelle
Brenselcellene i nye Honda FCX er orientert vertikalt hvor oksygen og hydrogen føres inn fra toppen av cellen og hvor restproduktet, vann, renner ut under cellen. En slik orientering hjelper på egenskapene ved kaldstart og på volumet. Brenselcellene får plass i midt-tunnelen av bilen og leverer 100kW effekt.
Bilen er drevet av en 80kW motor i front og to stykk 25kW navmotorer på hvert bakhjul. Dette designet skal i følge Honda gi ytterligere plass til en romslig kupé.
Bedre hydrogenlagring
Honda har tatt i bruk ny teknikk for hydrogenlagring. I trykktankene på 350 bar er det et materiale som absorberer hydrogen og gjør det mulig å lagre opptil dobbelt så mye hydrogen som vanlig. På denne måten får Honda FCX med seg fem kg hydrogen, noe som gir en rekkevidde på omtrent 550km.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...