![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 12. januar, 2006
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Den nye FCX brenselcellebilen ble vist fram for første gang for omtrent fire måneder siden. I følge Honda er designet unikt for en brenselcellebil; den har et svært lavt tyngdepunkt og romslig kupé, noe som gir god komfort og kjøreglede.
Forbedret brenselcelle
Brenselcellene i nye Honda FCX er orientert vertikalt hvor oksygen og hydrogen føres inn fra toppen av cellen og hvor restproduktet, vann, renner ut under cellen. En slik orientering hjelper på egenskapene ved kaldstart og på volumet. Brenselcellene får plass i midt-tunnelen av bilen og leverer 100kW effekt.
Bilen er drevet av en 80kW motor i front og to stykk 25kW navmotorer på hvert bakhjul. Dette designet skal i følge Honda gi ytterligere plass til en romslig kupé.
Bedre hydrogenlagring
Honda har tatt i bruk ny teknikk for hydrogenlagring. I trykktankene på 350 bar er det et materiale som absorberer hydrogen og gjør det mulig å lagre opptil dobbelt så mye hydrogen som vanlig. På denne måten får Honda FCX med seg fem kg hydrogen, noe som gir en rekkevidde på omtrent 550km.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...