Havets julekalender
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. oktober, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
EU har foreslått at skip i EU-land utelukkende må bruke landstrøm innen 2030. Landstrømanlegget på Revierkaia i Oslo skal bygges og være klar til bruk innen 2025.
Fra og med 2025 må cruiseskipene som legger til i Oslo kunne ta imot landstrøm når de kommer til i hovedstaden.
– Landstrømanlegget vil bidra positivt til å nå Oslo Havns mål om 85 prosent utslippskutt innen 2030, sier Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn til Dagsavisen.
Bellona var sammen med Oslo Havn, Color Line og Hafslund prosjektgruppa som i 2011 realiserte det første landstrømanlegget for Color Line på Hjortneskaia.
I 2014 sa byrådet i Oslo nei til landstrømanlegg for cruiseskip i Oslo. Den gang var begrunnelsen fra politikerne og Oslo Havn at det ville bli for dyrt.
Sigurd Enge sier han er glad for at et landstrømanlegg endelig kommer på plass.
– Dette er noe vi har jobbet for lenge, Det er helt nødvendig for Oslo og cruisetrafikken, og er en vinn-vinn-situasjon, sier han til Dagsavisen.
På spørsmål fra avisen om Oslo trenger cruise-trafikken svarer Enge:
– Den diskusjonen er litt utenfor mitt bord, men i prinsippet, som jeg sier når jeg har vært på Vestlandet og snakket om cruisetrafikken der, så er det ikke slik at om Norge forbyr all cruisetrafikk, så blir ikke skipene sendt til opphugging. Da vil de bare gå andre steder. Så la oss bruke den attraktive destinasjonen som Norge er til å stille så strenge krav som mulig.
Sigurd Enge mener det grønne skiftet er utfordrende for hele skips-bransjen.
– Men cruisenæringen har økonomi til å være med på å dra det grønne skiftet fremover. Vi trenger alle løsninger for å kutte utslippene, sier han.
Norrøna gjør det enkelt for deg å bidra i arbeidet med å restaurere tareskogen langs kysten av Nord-Norge. Meld deg på deres julekalender. For hvert ...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...
Bellona har deltatt på klimaforhandlingene siden starten, og noterer framgangen innen kvotehandel og finansiering som viktige skritt i riktig retning...