
IMO: Viktige grep mot begroing og vaklende steg mot nullutslipp
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. oktober, 2022
Skrevet av: Signy Fardal
Nyheter
EU har foreslått at skip i EU-land utelukkende må bruke landstrøm innen 2030. Landstrømanlegget på Revierkaia i Oslo skal bygges og være klar til bruk innen 2025.
Fra og med 2025 må cruiseskipene som legger til i Oslo kunne ta imot landstrøm når de kommer til i hovedstaden.
– Landstrømanlegget vil bidra positivt til å nå Oslo Havns mål om 85 prosent utslippskutt innen 2030, sier Marthe Scharning Lund, styreleder i Oslo Havn til Dagsavisen.
Bellona var sammen med Oslo Havn, Color Line og Hafslund prosjektgruppa som i 2011 realiserte det første landstrømanlegget for Color Line på Hjortneskaia.
I 2014 sa byrådet i Oslo nei til landstrømanlegg for cruiseskip i Oslo. Den gang var begrunnelsen fra politikerne og Oslo Havn at det ville bli for dyrt.
Sigurd Enge sier han er glad for at et landstrømanlegg endelig kommer på plass.
– Dette er noe vi har jobbet for lenge, Det er helt nødvendig for Oslo og cruisetrafikken, og er en vinn-vinn-situasjon, sier han til Dagsavisen.
På spørsmål fra avisen om Oslo trenger cruise-trafikken svarer Enge:
– Den diskusjonen er litt utenfor mitt bord, men i prinsippet, som jeg sier når jeg har vært på Vestlandet og snakket om cruisetrafikken der, så er det ikke slik at om Norge forbyr all cruisetrafikk, så blir ikke skipene sendt til opphugging. Da vil de bare gå andre steder. Så la oss bruke den attraktive destinasjonen som Norge er til å stille så strenge krav som mulig.
Sigurd Enge mener det grønne skiftet er utfordrende for hele skips-bransjen.
– Men cruisenæringen har økonomi til å være med på å dra det grønne skiftet fremover. Vi trenger alle løsninger for å kutte utslippene, sier han.
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...
– Neste elbilgode vi skal promotere er at vi skal ha kun en fil for fossilbiler og resten av veien er til elbil og kollektiv trafikk, sa en lattermil...
– Klimameldingen var regjeringens siste sjanse til å få gjennom ny og ambisiøs politikk. Den er nå forspilt, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona...