– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 3. mars, 2009
Skrevet av: Ola Innset
Nyheter
Bellona er svært kritisk til å drive oljeutvinning med atomkraft, både på grunn av avfallsproblematikken og ulykkesrisikoen.
Bellona krever at StatoilHydro trekker seg ut av Shtokman-utbyggingen dersom atomkraft-planene blir en realitet.
Samarbeidsavtale
Atomselskapet Rosatom har underskrevet en samarbeidsavtale med Gazprom. Til Dagens Næringsliv (DN) uttaler Murmansk-guvernør Jurij Jevdokimov at Shtokman vil bli drevet av både vind, gass og atomkraft. Tidligere har blant annet det franske oljeselskapet Totals toppsjef Herge Madeo blankt avvist at det foreligger planer om bruk av atomkraft på Shtokman.
Norske StatoilHydro er sammen med Gazprom og Total den tredje utbyggeren på Shtokman, og har en eierandel på 24 prosent. De ønsker ikke å kommentere saken overfor DN.
Flytende atomkraftverk
I november i fjor viste Bellona gjennom rapporten ”From Polar to Nuclear?” hvordan Russland legger opp til omfattende bruk av både bunnfaste og flytende atomkraftverk til havs for å utvinne olje og gass i arktiske strøk.
Photo: Jo Straube
– Flytende atomkraftverk vil være svært utsatt for ulykker, både på grunn av dårlig vær, og fordi de er vanskelige å beskytte mot eventuelle angrep, sier Bellonas Aleksander Nikitin.Atomdrevet region
– Det burde ikke overraske noen at Shtokman skal drives med atomkraft, hele Murmansk-regionen er jo drevet av kjernekraft. StatoilHydro burde ha innsett dette for lenge siden, sier Nikitin.
Han er bekymret for ulykker til havs:
– Flytende atomkraftverk er basert på den samme teknologien som atomubåter. Russland har masse erfaring med forskjellige typer atomkraft, og statistikken viser at hendelser og nesten-ulykker skjer svært ofte. Risikoen for en større ulykke er absolutt til stede, sier han.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...