
Stortinget fraskriver seg ansvaret for klimakutt på Melkøya
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. juni, 2017
Skrevet av: Kjetil Grude Flekkøy
Nyheter
Endelig kan Murmansk kjøre på strøm: I dag åpnet Bellona den aller første ladestasjonen for elbiler i nordvest-Russland.
– Mange vil, og dette er en viktig milepæl for å få flere til å kjøre miljøvennlig, sier daglig leder i Bellona, da han avduket hurtigladeren, midt i sentrum av Murmansk.
– I løpet av fem år forventer jeg en elbilrevolusjon i Russland, kvitterte viseguvernøren i Murmansk-regionen, Jevgenij Nikora.
Bellonas Nils Bøhmer sto for avdukingen.
Credit: Lev Fedoseev
– Denne milepælen vil gjøre det enklere for flere bilister i Murmansk å gå over til elbil. Infrastruktur som ladestasjoner, er avgjørende for å motivere flere lokale bileiere til å velge miljøvennlig, sier Nils Bøhmer.
Han åpnet ladestasjonen høytidelig sammen med viseguvernør Nikora – som betegnet den lille, men viktige hendelsen som historisk.
Stasjonen er en gave fra Bellona til Murmansk, med økonomisk hjelp fra det norske Klima- og miljødepartementet. Hotellet, tilfeldigvis med navnet «Park Inn», har lovet å passe på stasjonen og spanderer strømmen de neste to årene.
Eieren av Murmansks første Tesla, Alexandra, får en rask opplæring i hurtiglading fra Bellonas Nils Bøhmer.
Photo:
2017 er offisielt miljøår i Russland. Selv om noen tiltak halter, ser myndighetene selv at behovet er stort: Alle russiske bensinstasjoner skulle for lengst tilbudt lading. Loven ble signert av statsminister Dmitrij Medvedev i 2015.
Samtidig forfaller farlige kjernekraftverk og miljøorganisasjoner forfølges.
Men president Vladimir Putin sa senest i fjor vinter at de vil starte en storstilt produksjon av elbiler.
– Og de må kunne lades, ellers er det lite vits i. Derfor er det viktig for oss å være med å skape konkrete resultater, sier Bøhmer.
- Jeg forventer en elbil-revolusjon i Russland innen fem år, sa viseguvernøren i Murmansk-regionen, Jevgenij Nikora.
Photo:
Ifølge Nikora er nettopp ladestasjoner ett viktig grep. I tillegg kommer prisene på elbiler.
– I dag er elbiler dyrere enn vanlige biler i Russland. Men prisene vil synke betraktelig de nærmeste årene, sa han og la til:
– Nå kan vanlige folk her endelig ta et faktisk valg. De kan velge å legge pengene i en elbil, vel vitende om at de samtidig legger penger i en bedre framtid for sine barn.
Testing, testing... Tilskuerne stimlet til for å få prøvekjørt ladingen fra Nordvest-Russlands første ladestasjon.
Photo:
Bellona var tidlig ute med elbil som løsning mot utslipp fra transportsektoren. I 1987 fikk organisasjonen Norges første elbil – og startet så kampen mot importavgift, bompenger og parkeringsavgift for elbiler.
I 1992 la Bellonas skip «Genius» til kai i Murmansk med en liten elbil om bord. Hundrevis av besøkende kom for å titte på framtidens bil.
I 2014 var Bellona den første til å kjøre en elbil, en Tesla, tur-retur Kirkenes-Murmansk. En langtur på 250 kilometer hadde ingen gjort før så langt nord. Folk stimlet til.
– Kirkenes ligger like langt nord som Murmansk, og eieren hadde ingen klager på hvordan bilen taklet kulda, fortalte Nils Bøhmer under åpningen i Murmansk i dag.
Bellonas folk i Murmansk, tydelig stolte av den nye ladestasjonen i deres by. Fra venstre: Yury Sergeev, Anna Kireeva og Zolotkov.
Photo:
Han sa en overgang til strøm er svært viktig for å begrense luftforurensning fra fossil-biler; det er et stort problem i mange byer. Han roste samtidig lokale myndigheter og bedrifter for å bidra til flere ladestasjoner, slik det allerede finnes i byer som St. Petersburg og Moskva.
– Interessen for å kjøre på elektrisitet er stor. Nå håper vi denne stasjonen kan være et første skritt for å komme godt i gang også her.
Elbil-eierne i Murmansk slipper foreløpig kø ved ladestasjonen: De er svært få. Og nærmeste ladepunkt ellers er i Kirkenes eller St. Petersburg. – Men èn gang må man starte, sier Nils Bøhmer.
– Mest sannsynlig blir det nå enten kraftskvis i Finnmark eller ingen utslippskutt på Melkøya, sier Olav Øye, seniorrådgiver for klima og industri i ...
Denne kronikken av Bellonas Jessica Hough, rådgiver marinbiologi og Alexander Ugland, prosjektleder bioøkonomi, ble først publisert i Akershus Amstid...
Rene skipsskrog og utslippskutt fra skipsfarten stod på agendaen da medlemslandene i FNs sjøfartsorgan IMO møttes i London i forrige uke. Bellona gle...
– Det vi ser her i dag er ikke en havbruksmelding, det er en laksemelding, sa Bellonas seniorrådgiver Silje Båtsvik Risholm om den nye havbruksmeldin...