Klimafinansiering for CCS
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. juni, 2015
Skrevet av: Ellen Viseth
Nyheter
Norge ligger i front innen elektrisk transport. Vi har over 50 000 el-biler og verdens første batteridrevne ferge. Desto flere transportmidler som går på strøm, jo bedre må infrastrukturen for lading bli. Her er byggsektoren en viktig brikke.
Å skaffe ladeløsninger i borettslag og yrkesbygg en viktig oppgave både for kommuner, borettslag, utbyggere, myndigheter og energi- og nettselskaper. Derfor samlet Bellona representanter fra samtlige sektorer til en god diskusjon om virkemidler for ladeinfrastruktur i bygg.
– Gode ladeløsninger hjemme hos folk er avgjørende for at folk skal velge el-bil. Utfordringen er størst i gamle borettslag som rett og slett ikke er planlagt for elbillading, sier Bellonas energirådgiver Lene Hodge.
Ikke nok ladepunkter
Hun får støtte av Norsk Elbilforening, som sier at etableringen av ladepunkter ikke holder tritt med elbil-salget her til lands.
– Norge har 6.480 ladepunkt. Av disse er bare 190 i borettslag og sameier. Barrierene er både usikkerhet rundt kostnad, nettbelastning og beslutningsprosessene i styrene, sier Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
I vinter har Bellona engasjert seg i en sak i Trondheim hvor to kvinner ble nektet å lade elbilene sine hjemme i borettslaget, selv om de tilbød seg å betale for ladepunktene selv. Adresseavisen skrev om saken, og for kort tid siden ble det klart at borettslaget har snudd.
– Cirka 80 personer møtte opp på generalforsamling, og alle var positive til elbil-lading i borettslaget, forteller elbileier Tonje Edvardsen til Adresseavisen.
Oslo gir pengestøtte
I Oslo kan borettslag få økonomisk støtte fra kommunen til installering av ladestasjoner i borettslag. Også Trondheim kommune vurderer en slik støtteordning.
Sture Portvik som leder el-bilsatsningen for Oslo kommune melder om stor pågang. Oslo kommune er per i dag landets største eier av ladestasjoner, med 728 offentlige stasjoner. I tillegg skal Oslo etablere 200 nye ladeplasser pr. år.
– Disse vil plasseres der de er godt synlige, for å synliggjøre tilbudet og mulighetene, sier Portvik.
Ingen problemer
Hafslund Nett har 22.000 el-biler i sitt område. Morten Schau i Hafslund sier at dette så langt ikke skapt noen nevneverdige utfordringer for nettet.
– Ikke la ladeangsten ta overhånd. Dersom 90 prosent av personbilene går på strøm i 2050, vil disse kreve om lag 10,5 TWh. Til sammenligning er den norske årsproduksjonen på mellom 130 og 140 TWh, sier Schau.
Bellona-rådgiver Lene Hodge (bildet) tror likevel at man vil måtte styre effektforbruket for hvert enkelte bygg når stadig flere elbiler kobler seg på. Kjetil Hulbach fra Schneider Electric viste flere smarte systemer som kan bidra til jevne ut effektbehovet.
Videre vektla både Roar Øglænd fra Norwegian Property og Terje Moi Nilsen fra Lyse Smart AS at nøkkelen til god ladeinfrastruktur ligger i smarte bygg og smarte ladeløsninger. Ved å se byggets energibruk og behov for lading i sammenheng kan man aktivt styre forbruket og redusere belastningen på nettet.
– Bør være Enovas jobb
Under møtet kom det fram at Norge mangler et helhellig virkemiddelapparat for ladeinfrastruktur i bygg. Bellona mener at Enova er et naturlig sted å begynne, ettersom de tok over Transnovas oppgaver i 2015. Bellona foreslår at Enova tar tre enkle grep for borettslag og næringsbygg:
– Enova bør også premiere smarte system mellom bygget og el-bilen, som vil komme bygget, bruker og strømnettet til gode, sier Bellona-rådgiver Lene Hodge.
Det er en legitim bekymring for at olje- og gasselskaper vil kreve høye priser for CO2-lagring. På vårt offisielle FN-arrangement på klimatoppmøtet i...
Produksjon av stål står for fem prosent av alle klimagassutslipp i EU, og for syv prosent av globale klimagassutslipp. Derfor er stålindustrien en se...
Nattens valg i USA betyr at EU må ta den globale lederrollen i klimakampen, og i betydelig større grad sikre forsvar av Europas strategiske interesse...
Stemmer forestillingen om at industrien er en miljøversting? Det var bakteppet for Bellonas teamleder for materialer og industri, Martin Sveinssønn M...