På vei til Grønland med el-skute

opal Seilskuta Opal har fått installert elmotor og seiler nå helt utslippsfritt i Arktis. Foto: North Sailing Credit: North Sailing

I går ble seilskuta «Opal» sjøsatt i Húsavik nord på Island. Dette er verdens første helelektriske skute, hvor propellen lader batteriene når skuta går for seil. Opal er 90 fot lang og tar 60 passasjerer.

– Dette er noe av det mest spennende som har skjedd i maritim sektor på lang tid, sier Bellona-leder Frederic Hauge til Teknisk Ukeblad.

 

Propellen lader batteriene

Sammen med Bellonas fagrådgiver og skipper, Sigurd Enge, deltar han nå på jomfruturen fra Island til Grønland. Søndag ble den spesielle seilskuta sett vel avsted av Islands statsminister Sigmundur Davíð Gunnlaugsson.

Bellonas sjøulker har stor tro på at kombinasjonen av el og seil blir viktig i framtiden.

– Når båten seiler, reverseres propellen og brukes som en turbin for å lade batteriene med strøm. Det samme skjer når båten bremser, forklarer fagrådgiver Sigurd Enge.

 

Kommer tettere innpå hvalene

«Opal» er for det meste brukt til turisme og  hvalsafari i Arktis. Å bytte ut dieselmotoren med en stillegående el-motor gjør at man kommer tettere innpå dyrene.

– Å fjerne all eksos, støy og vibrasjon fra båten er svært viktig i slike sårbare farvann. Det er bedre for passasjerene og mannskapet. Men aller viktigst for North Sailing er å ta vare på naturen i Arktis, som faktisk er greina de sitter på, sier Enge.

Elektrisk fremdrift gjør det mulig å bruke en større og mer effektiv propell.

– Med el-motor får man full kraft fra første turtall. Dermed kan man øke diameteren på propellen, noe som gir større effekt og mer framdrift. Man kan også bremse raskere når man oppdager hvalen, sier Enge.

 

Snart kommer el-sjarken

«Opal» er opprinnelig bygget i 1951. Under ombyggingen økte man diameteren på propellen fra 1,4 til 1,8 meter. Også formen på bladene er bedret, og designet for å kunne brukes til lading under seil.

– Kraftforsyningen på Island er 100 prosent fornybar, og strøm er veldig billig. Olje og diesel må derimot importeres og er relativt kostbart. Jeg er overhodet ikke i tvil om at dette er fremtiden for båtturismen og fiskeindustrien, sier Enge.

Om bare noen uker vil også den første elektriske sjarken sjøsettes. Den er laget av Selfa i Trondheim og skal brukes til fiske ved Karlsøy i Troms.

Opal Propellen på Opal brukes også til å lade batteriene når skuta går for seil.

Bellona

info@bellona.no