Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
30 busser solgt i Europa
De 30 bussene er langt fra de første hydogenbussene som går i trafikk i verden. Imidlertid er det aldri solgt så mange på en gang får. Bussene vil få status som prøveflåte for DaimlerChrysler som er produsent.
Bussene er solgt til operatører i Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Porto, Stockholm, Stuttgart og Reykjavik. StorOslo Lokaltrafikk var lenge med i konkuransen, men fikk problemer med finansieringen og havnet derfor så vidt utenfor gruppen. De gir imidlertid ikke opp og vil fortsette arbeidet med å skaffe forurensings- og støyfrie busser.
Utviklingen av hydrogenbilene går for full fart. Norske myndigheter forbereder denne fremtiden med å frita elbiler for alle avgifter. Dette er et viktig virkemiddel fordi all ny teknologi i en overgangsfase vil være dyrere enn konvensjonell. De fleste hydrogenbilene vil være elbiler, men uten batterienes lave kapasitet og lange ladetid.
Foreløpig vil mangelen på et nettverk av fyllestasjoner være et hinder for innfasing av hydrogenbiler, men dette er et problem som er overkommelig å løse.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...