– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
30 busser solgt i Europa
De 30 bussene er langt fra de første hydogenbussene som går i trafikk i verden. Imidlertid er det aldri solgt så mange på en gang får. Bussene vil få status som prøveflåte for DaimlerChrysler som er produsent.
Bussene er solgt til operatører i Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Porto, Stockholm, Stuttgart og Reykjavik. StorOslo Lokaltrafikk var lenge med i konkuransen, men fikk problemer med finansieringen og havnet derfor så vidt utenfor gruppen. De gir imidlertid ikke opp og vil fortsette arbeidet med å skaffe forurensings- og støyfrie busser.
Utviklingen av hydrogenbilene går for full fart. Norske myndigheter forbereder denne fremtiden med å frita elbiler for alle avgifter. Dette er et viktig virkemiddel fordi all ny teknologi i en overgangsfase vil være dyrere enn konvensjonell. De fleste hydrogenbilene vil være elbiler, men uten batterienes lave kapasitet og lange ladetid.
Foreløpig vil mangelen på et nettverk av fyllestasjoner være et hinder for innfasing av hydrogenbiler, men dette er et problem som er overkommelig å løse.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...