
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. april, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Hyweb har laget en oversikt over hydrogenbiler fra 1967 og frem til i dag (se link). De lar historien starte med den første brenselcellebilen; GMs 6 passasjers brenselcellevan som hadde en rekkevidde på 20 mil og en toppfart på 105 km/t.
Før GMs bil var det laget en traktor med brenselceller i 1959 og en båt allerede i 1839. Første bil som fikk lov til å gå i vanlig trafikk var en ombygget Austin A40. Dette var en fireseters bil med hydrogentanker på taket og en rekkevidde på 30 mil. Bilen skal i følge HyWeb ha fungert relativt bra i bytrafikk.
Etter dette dreide forsøkene i retning av hydrogen i forbrenningsmotor, og en rekke biler ble demonstrert på 70 og 80-tallet, særlig av BMW og Musashi Institute of Technology. Tidlig 90-tallet var bussenes tidsepoke med både brenselcelle og forbrenningsvarianter. På slutten av 1990 tallet og frem til i dag har alle de store bilfabrikkene utviklet prototyper for brenselcelle personbiler.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...