Havbunnsmineraler øker risiko, ikke sikkerhet
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. april, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
De fem landene skal teste ut bussene i sine mest forurensede byer. Trolig vil bussene bli å se i Sao Paulo, Mexico City, Cairo, New Delhi og Shanghai. Kostnaden for prosjektet vil dekkes av FN organet Global Environmental Facility og landene selv. De fem utviklingslandene legger tilsammen over en halv milliard kroner i potten.
I Europa er et tilsvarende prosjekt i gang. Her vil 30 busser fra DaimlerChrysler fordeles på ti europeiske byer. Bussene kommer på veien 2002-2003. Oslo kom nesten med i dette prosjektet.
Men selv om ikke Oslo kom med i denne omgang, satser man på skaffe busser fra andre leverandører. Stor Oslo Lokaltrafikk håper på å ha 125 forurensingsfri busser i år 2010. Notodden har også konkrete planer om hydrogenbusser.
Ellers i verden finnes hydrogenbusser som går enkeltvis i en håndfull byer.
Amund Vik argumenterer i Altinget den 28. oktober for at Norge bør åpne for gruvedrift på havbunnen for å redusere avhengigheten av Kina. Det er en f...
I går var Bellonas marinbiolog Jessica Hough på NRK Dagsnytt 18 og diskuterte regjeringens statsbudsjettforslag på 18 millioner til nitrogrenrensing ...
– Det hjelper lite å restaurere i en overgjødslet fjord, sier Bellonas marinbiolog Jessica Anne Hough om regjeringens bevilgninger til Oslofjorden i ...
Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag, blir omtalt som “ansvarlig” av finansminister Jens Stoltenberg. Fagsjef Christian Eriksen mener det er en fe...