– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. oktober, 2001
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
DaimlerChryslers representanter har siden presentasjonen av prototypen Necar 3 i 1997 forsøkt å promotere metanol som et overgangs drivstoff til hydrogen. Med hydrogen på tanken får man ingen andre utslipp enn vann. Hydrogen kan fremstilles fra fornybar energi. Med metanol som er et karbonholdig drivstoff får man forurensende utslipp av CO2 og andre skadelige eksosgasser. I tillegg er metanol (tresprit) svært giftig.
Bellona har gått sterkt imot ideen om å bruke metanol og mener dette vil være en forurensende og kostbar mellomløsning som innebærer at man først må bygge en ny infrastruktur for metanol og så senere en til for hydrogen. En infrastruktur for hydrogen vil være en endelig løsning. DC har møtt svært liten velvilje for metanolbrenselcellebiler andre steder enn hos metanolprodusenter slik som Statoil og Methanex. I tillegg har DC møtt store tekniske problemer ved bruk av metanolfremstilt hydrogen eller direkte metanol i brenselceller. Urenheter i hydrogenet fra metanolen ødelegger brenselcellene og effektiviteten har vært lav.
Under elbil, hybrid og brenselcellebil utstillingen EVS 18 i Berlin 20- 24 oktober i år kastet DC for første gang kortene og bekrefter det informerte kilder i lengre tid har hevdet: De første brenselcelle bilene DC lanserer i Japan, USA og Europa i 2004 vil bruke hydrogen som drivstoff. Hydrogenet vil trolig bli lagret i trykktanker. Planen er så å introdusere metanolbiler i 2007 eller senere. Men det ultimate drivstoffet er hydrogen i følge DC. Man skal altså først bruke hydrogen som et overgangsdrivstoff til overgangsdrivstoffet metanol før man går over til hydrogen!?
Bellona fikk prøvekjøre to av DC’s hydrogendrevene brenselcellebiler NECAR 2 fra 1996 og Sprinteren Anne som ble levert i 2001 til distribusjonsselskapet Hermes. Bilene gikk svært bra.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...