![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 21. mars, 2002
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Ford vil i slutten av denne måneden lansere hydrogenbilen under New York International Auto Show melder Associated Press. Bilen er foreløpig bare på prototypstadiet men Ford bekrefter tidligere uttalelser om at de har som mål å starte produksjon av brenselcellebiler i 2004. Nytt med denne prototypen er at drivverket er basert på både batterier og brenselceller. Tidligere har Fords brenselcellebiler kun vært basert på brenselceller. Det er bare Toyota som tidligere har valgt en hybridstrategi dvs å bruke en mindre brenselcellestakk og batterier. Batteriene fungerer som en buffer ved akselerasjon. Fordelene er flere, blant annet kan man lagre bremseenergi på batteriene det kan gi en høyere drivstoffutnyttelse.
For Toyotas brenselcellebil med hybriddrift er tank- til- hjul- effektiviteten oppgitt til 48% for en hydrogendrevet bil. Ford sine tidligere brenselcellebiler med hydrogen har trolig sannsynligvis hatt en tank til- hjul- effektivitet på litt under 40%. Til sammenligning har vanlige bensinbiler har en tank-til-hjul-effektivitet på 16% eller lavere.
En annen fordel er at brenselcellebiler med batterier kan bli rimeligere i introduksjonsfasen enn rene brenelcellebiler som da trenger en større stakk. Etterhvert som volumproduksjon på brenselceller kommer i gang er det ventet at prisen vil synke dramatisk, men i dag er prisen på brenselceller høy.
Forventet toppfart på Fords nye prototype er 130 km/t. Kjørelengden er oppgitt til 260 – 320 km på en tank med komprimert hydrogen, og fylling av tanken tar ca 5- 10 min. Brenselcellene er levert av Ballard en sentral utvikler av brenselceller som Ford gjennom oppkjøp har blitt deleier av sammen med bla. DaimlerChrysler.
For ordens skyld nevner vi at fordelen med å bruke hydrogen framfor et karbonholdig drivstoff som bensin, diesel, metanol eller natrurgass er at utslippet fra eksosrøret kun er vanndamp.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...