– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. mai, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Ford har som de fleste andre store bilfabrikker en brenselcellebil under utvikling. Brenselcellebilene er energieffektive biler hvor vann er eneste utslipp. Som drivstoff brukes hydrogen. De første bilene kommer på markedet neste år, men man regner ikke med et massesalg før nærmere 2010.
Det var imidlertid ikke brenselcellebilen som var temaet for Bellonas besøk på Ford forskningssenter i Tyskland. Ford satser også på en annen hydrogenteknologi for å komme det kinkige «høna eller egget problemet» til livs.
Bereder grunnen for brenselcellene
Hva som kom først av høna og egget har vært tema i mang en useriøs diskusjon i lystige lag. For veien mot hydrogensamfunnet er imidlertid problemstillingen høyst reell og alvorlig. Ingen kommer til å ville kjøpe biler dersom de ikke får tak i drivstoff, og ingen ønsker å bygge tankstasjoner før det finnes kunder.
Ford vil gi sitt bidrag til å løse opp knuten ved å presentere en bil som benytter hydrogen i forbrenningsmotor. Disse bilene bygger på tradisjonell motorteknologi og vil være billigere enn brenselcellebilene noen år fremover. På den annen side klarer de ikke å utnytte hydrogenet like godt.
Ved å slippe biler med forbrenningsmotor ut på markedet, vil man sakte kunne skape et marked for hydrogen slik at dette er etablert når brenselcellebilene om noen år kommer på markedet i stor skala. Dette vil kunne spare mye tid.
Ford var nøye med å understreke at dette var en forskningsbil og ikke et ferdig produkt. Dette kunne merkes ved at motoren ikke var like så sprek som bensinutgaven under akselerasjon. Imidlertid var det mer enn nok krefter til vanlig kjøremønster. Dersom man bygger motoren tilpasset hydrogen og ikke bare modifiserer en bensinmotor, skal en hydrogen-forbrenningsmotor være like sprek som en tilsvarende bensinmotor.
Ingen utslipp
Bilen startes og kjøres på akkurat samme måte som en bensinbil. Bellonas testtur foregikk fra forskningssenteret i Aachen og ut på veiene i nærheten. Kjøregleden var som for en normal bil både på landeveien og i forstadsgatene. Utslippene er derimot meget lave. Når hydrogen forbrennes vil det dannes det i utgangspunktet kun rent vann.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...