–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. august, 2002
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
Brenselcellebilen med hydrogen som drivstoff, bærer foreløpig navnet FCHV-4. Den er bygget som en hybrid med Protonbyttemembran (PEM) brenselceller og nikkel -metallhydrid batterier. En elmotor bruker strømmen fra disse enhetene til å drive bilen. Et spesielt LCD display på dashbordet viser hvilke deler av drivverket som er aktivt til en hver tid.
Når man akselererer bruker bilen både brenselcellene og batteriene. Ved oppbremsing brukes elmotoren som brems og strømgenerator. På denne måten kan noe av bilens bevegelsesenergi lagres på batteriene. Selve brenselcelelstakken er utviklet av bilprodusenten selv.
Ikke tap av lastevolum
Bilen er luksuspreget med god finish også under panseret. Selv om bilen vi prøvekjørte var en prototype ga den inntrykk av å være en produksjonsklar bil. Den har fem seter og er ganske romslig. Modellen den er basert på, Kluger V selges ikke i Norge men er en mellomting mellom Landcruiser og RAV 4.
48% tank-til-hjul effektivitet
FCHV-4 skal i følge Toyota ha en tank-til-hjul effektivitet på 48 %, tilsvarende effektivitet for Kluger V med bensinmotor er 16%. Akselrasjonen opp til toppfarten på 150 km/t, er overraskende god og skyldes at både batteri og brenselceller jobber sammen. Det lave støynivået gir kjøringen en følelse av at man svever litt over bakken. Brenselcellebilen ligger godt på veien og oppfører seg som man forventer at en moderne bil skal.
FCHV- 4 var utstyrt med et 12 volt 120 W uttak, men jeg skulle heller ønsket at man hadde satt inn et kraftigere strømuttak for 220 Volt slik som Toyotas neste hybridbil. Dermed kunne bilen også erstatte bråkete og forurensende bensinaggregat, noe mange ville sette stor pris på.
Moden for kommersialiseringToyotas ingeniører sier at det fremdeles er visse ting som må løses før modellen kommer i fritt salg, blant annet gjelder dette kaldstart under frysepunktet, dette er for øvrig løst av bla. General Motors og burde ikke være noe uoverkommelig problem.
I Japan bygges det nå ut en liten infrastruktur for hydrogen. I USA og Tyskland er det allerede noen stasjoner og planer for mange flere. I Norge er det satt i gang arbeid med å få satt opp hydrogenfyllestasjoner. Når FCHV-4 kommer hit til landet er foreløpig uvisst.
Jeg forstår Japans statsminister som etter en kjøretur i april, sa at en slik bil skulle han ha. Det var bare så vidt jeg ville overlate rattet til de italienske motorjournalistene som ventet på tur.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...