Bellona inviterer oljebransjen til debatt
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Nyheter
Publiseringsdato: 8. april, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
– Det ville blitt et gjennombrudd hvis vi lyktes med å få så mange biler på veien i 2010, sier Thomas Weber, sjef for DaimlerChryslers forskning og utviklings avdeling, til FuelCell Today. Selskapet kommer til å investere en milliard euro, i underkant av åtte milliarder norske kroner i brenselcelle-teknologi.
En halv million eksosfrie brenselscelle-biler vil si rundt en prosent av alle nye biler som blir registrert hvert år. Weber mener et større samarbeid mellom bilprodusentene er nødvendig. Han etterlyser også forbedringer i vanlige forbrenningsmotorer for å redusere bruken av brennstoff og dermed også utslipp av CO2.
Ifølge Weber har DaimlerChrystler med seks milliarder årlig, det høyeste FoU budsjettet av alle tyske bilprodusenter.
I dag starter ONS, på folkemunne oljemessen, i Stavanger. – Vi har vært på ONS og snakket om karbonfangts og -lagring (CCS) i 30 år. Nå må teknolo...
Bellona organiserte og deltok på rekordmange arenaer under årets Arendalsuka; vi arrangerte kræsjkurs, holdt innlegg, deltok i panelsamtaler, hadde ...
To år etter at han la ned hjørnesteinen for produksjonsanlegget, innviet statsminister Jonas Gahr Støre Morrow Batteries, Europas første gigawatt-ska...
–Vi skal kutte utslipp med 55 posent innen 2030. For å få til det må kompetansen i energimyndighetene bygges opp. Sol er billigere enn vind, og flyte...