Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 14. februar, 2002
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
klimagasser
Gassbusser slipper ut like mye klimagasser som en dieselbuss. Dette gjelder til tross for at gass inneholder mer energi pr karbonatom enn diesel. Grunnen til at det blir slik, er at gassbusser benytter ottomotor (bensinmotor) som utnytter energien mindre effektivt enn en dieselmotor. I tillegg består naturgass for det meste av metan som er en 21 ganger sterkere klimagass enn CO2. Det vil forekomme utslipp av noe metan.
Energiforbruk
På grunn av ottomotorens lavere effektivitet vil energiforbruket til en gassbuss være høyere enn en dieselbuss.
Lokal luftforurensing
Det er tradisjonelt her gassbusser har gitt en gevinst. Dieselteknologien spiser imidlertid inn på forspranget. Fra 2005 stiller EU så strenge krav (Euro 4) til nye dieselbusser at fordelen med å benytte gass er redusert betraktelig. Mye av gevinsten kan allerede oppnås i dag ved montering av renseutstyr (Euro 3 med rensing).
Kilde:
Civitas (2000), Stølan, A., Gillebo, R., Selvig, E. & Bang, J.R. Miljøvennlig teknologi for kollektivtrafikk i Bergensområdet. Utgiver: Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...