Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. mai, 2003
Skrevet av: Glenn Hansen
Nyheter
VX Corp. i Wales har klart å omsette den danske sivilingeniøren Jens Kappels idéer og modeller til virkelighet. En prototype er bygget i full skala hos Stone Manganese Marine (SMM) .Propellens utforming gjør at de små vingene ved spissen av bladet reduserer strømningstapet kraftig som igjen fører til reduksjon i drivstofforbruket. Teknikken har lenge vært kjent på fly, men overføringen fra dette til vann og propeller som roterer sakte har vist seg å være en stor utfordring.
Hver enkelt propell blir utformet nøyaktig og tilpasset det skipet den skal drive, og hele bladets overflate er matematisk bestemt. Profilvariasjonen på bladet fra rot til spiss må være eksakt riktig, og det må være praktisk mulig å overføre data fra modell til støpeform. Etterarbeidet skjer med en slipe-/pusserobot.
Når en propell skal bygges blir skipets hydrodynamiske data satt inn i en propelldatabank som fungerer som en formelsamling. SMMs programvare utformer ut fra dette den riktige propellen.
Totalt bruker handelsflåter over hele verden årlig omkring 160 millioner tonn drivstoff (bunkersolje). Ifølge SMM ville det årlige forbruket synke med fire prosent om alle gikk over til Kappelpropell. Det vil si en reduksjon på 6,4 millioner tonn.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...