
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
VX Corp. i Wales har klart å omsette den danske sivilingeniøren Jens Kappels idéer og modeller til virkelighet. En prototype er bygget i full skala hos Stone Manganese Marine (SMM) .Propellens utforming gjør at de små vingene ved spissen av bladet reduserer strømningstapet kraftig som igjen fører til reduksjon i drivstofforbruket. Teknikken har lenge vært kjent på fly, men overføringen fra dette til vann og propeller som roterer sakte har vist seg å være en stor utfordring.
Hver enkelt propell blir utformet nøyaktig og tilpasset det skipet den skal drive, og hele bladets overflate er matematisk bestemt. Profilvariasjonen på bladet fra rot til spiss må være eksakt riktig, og det må være praktisk mulig å overføre data fra modell til støpeform. Etterarbeidet skjer med en slipe-/pusserobot.
Når en propell skal bygges blir skipets hydrodynamiske data satt inn i en propelldatabank som fungerer som en formelsamling. SMMs programvare utformer ut fra dette den riktige propellen.
Totalt bruker handelsflåter over hele verden årlig omkring 160 millioner tonn drivstoff (bunkersolje). Ifølge SMM ville det årlige forbruket synke med fire prosent om alle gikk over til Kappelpropell. Det vil si en reduksjon på 6,4 millioner tonn.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...