Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 30. mai, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Den første bussene i CUTE (Clean Urban Transport for Europe)-programmet er nå satt i drift i Madrid, skriver Fuel Cell Today. Bussen er en Mercedes-Benz Citaro og ble overlevert av representanter fra DaimlerChrysler til borgermesteren i Madrid i begynnelsen av mai. Senere i år skal ytterligere to hydrogen brenselcelle Citaro-busser tas i bruk i byen. Ved utgangen av året vil 30 hydrogen brenselcellebusser levert fra DaimlerChrysler gå i daglig trafikk i ulike europeiske byer.
Skal levere 30 busser
CUTE-prosjektet er støttet av EUs femte rammeprogram, og skal i tillegg til å teste ut bussene også bygge hydrogenfyllestasjoner. Målet er både å teste den tekniske siden av kjøretøyene og den nødvendige infrastrukturen, samtidig som det blir gjort studier av publikums mottakelse av den nye teknologien. Parallelt med CUTE går også ECTOS- (Ecological City Transport System) prosjekter som skal drive hydrogenfyllestasjoner i tilknytning til eksisterende bensinstasjoner, og gjøre samfunnsøkonomiske- og miljøstudier. Totalt går EU inn med 21 millioner Euro i CUTE og ECTOS, som omfatter byene Amsterdam, Barcelona, Hamburg, London, Luxembourg, Madrid, Porto, Reykjarvik, Stockholm og Stuttgart. Prosjektene samarbeider tett og har gått sammen om å danne the Fuel-Cell-Bus-Club.
Allerede hydrogenbuss i Madrid
Bussene i CUTE-prosjektet blir likevel ikke de første hydrogenbussene som ruller i Madrids gater. Allerede 1.april i år ble en hydrogenbuss levert av Irisbus (en del av IVECO), overlevert til de lokale myndighetene. Denne bussen er en del av City-Cell programmet som også er EU-støttet og som omfatter byene Madrid, Paris, Berlin og Turin. I følge ElMundo er bussen er en prototype som skal kjøre i rutetrafikk i ett år.
Både bussene i CUTE prosjektet og den ene i City-Cell skal fylle hydrogen fra en fyllestasjon som er satt opp av selskapet esH2. Dette selskapet er dannet av Air Liquide España, Gas Natural SDG og Repsol YPF sammen de lokale transportmyndighetene i Madrid.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...