Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 24. november, 2003
Skrevet av: Mikael Holter
Nyheter
Strategien om frivillige miljøavtaler med industrien ble lansert i en kommunikasjon fra Europakommisjonen i fjor. Slike avtaler er ikke bindende for industrien, men skal helst sette lista høyt for å oppnå resultater. De omfatter som regel spørsmål det er mye offentlig debatt rundt, og områder der det sannsynligvis vil komme ny EU-lovgivning i overskuelig fremtid.
Opp i stedet for ned
I henhold til en slik avtale gikk bilindustrien (ACEA) i desember 2002 til det skritt å forplikte seg til å redusere det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra biler til 140 gram/km innen 2010. Det overordnede målet er 120 g/km innen 2012.
Nå viser, i følge flere medier, bilindustriens egen statusrapport at kun én av bilprodusentene, franske PSA, vil klare kravene. I tillegg skal ACEAs formann angivelig ha uttalt seg pessimistisk om 2012-målet til en tysk avis. Og hva som kanskje verre er: resultatene viser at CO2-utslippene foreløpig har gått opp, ikke ned
Kritisk miljøbevegelse
Kommisjonen skal presentere sin årlige rapport i løpet av de neste ukene, og mer informasjon blir ventelig tilgjengelig da. Bellona vil følge saken og komme tilbake med mer når rapporten er klar.
Miljøorganisasjonene i Brussel har lenge kritisert Kommisjonens strategi for frivillige miljøavtaler. Et argument er at frivillige avtaler er mindre effektive på EU-nivå enn på nasjonalt nivå, der slike ordninger er blitt benyttet lenge, og ofte som "halv-frivillige". EU har ikke kompetanse på f.eks. avgiftspolitikk, som er et viktig nasjonalt redskap for å tvinge næringslivet til å respektere avtalene. Dessuten hevder WWF og Friends of the Earth at målene man enes om for ofte ikke viker nevneverdig fra dagens forhold, stikk i strid med Kommisjonens uttalte prinsipper.
Hvis bilindustrien ikke møter kravene, kan dette være svært negativt for hele Kommisjonens strategi, hvis sårbarhet for kritikk fra diverse hold vil øke betraktelig.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...