
Bellonas program på Arendalsuka 2025
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. november, 2000
Skrevet av: Thomas Palm
Nyheter
IEA:
Akselsen som nylig fremhevet forbrenningsmotorens fortreffeligheter – mens Al Gore vil avskaffe den – er som kjent også en varm forkjemper for mer bruk av gass i transportsektoren.
Om dette heter det i rapporten fra IEA: «Mange alternative drivstoff gir ingen signifikante utslippsreduksjoner av drivhusgasser, spesielt de som kommer fra naturgass eller LPG (Liqified Petroleum Gas red. anm.). Utslippsreduksjonene vil ikke i en livsløpsanalyse bli større enn 25% sammenlignet med dagens drivstoff og kan ikke rettferdiggjøre en kostbar introduksjon og konvertering av infrastruktur og kjøretøy.» Dette gir ny tyngde til Bellonas standpunkt om at det er hydrogen som bør være fremtidens drivstoff. Da har man mulighetene til å produsere den fra naturgass med CO2-deponering, noe som nærmest eliminerer utslippene, og i tillegg kan hydrogen naturligvis produseres fra fornybare energikilder uten utslipp.
Det ser for øvrig ut til at IEA-forfatterne har glemt hydrogen i rapporten.
I 2022 fikk hun jobben som leder av Biden-administrasjonens Disinformation Governance Board. Kort tid etter trakk hun seg fra stillingen etter at hun...
Russiske myndigheter har dømt den mangeårige Bellona-medarbeideren Yury Sergeev for brudd på landets omfattende lov om «uønskede organisasjoner». Det...
– Over halvparten av verdens tareskoger har forsvunnet, likevel får denne økologiske krisen lite oppmerksomhet. Det investeres knapt politisk kapital...
Opphugging av skip på strender i Asia har gjort enorme skader både på mennesker og miljø. Hong Kong-konvensjonen, som trådte i kraft i juni, skal sik...