–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. november, 2000
Skrevet av: Thomas Palm
Nyheter
IEA:
Akselsen som nylig fremhevet forbrenningsmotorens fortreffeligheter – mens Al Gore vil avskaffe den – er som kjent også en varm forkjemper for mer bruk av gass i transportsektoren.
Om dette heter det i rapporten fra IEA: «Mange alternative drivstoff gir ingen signifikante utslippsreduksjoner av drivhusgasser, spesielt de som kommer fra naturgass eller LPG (Liqified Petroleum Gas red. anm.). Utslippsreduksjonene vil ikke i en livsløpsanalyse bli større enn 25% sammenlignet med dagens drivstoff og kan ikke rettferdiggjøre en kostbar introduksjon og konvertering av infrastruktur og kjøretøy.» Dette gir ny tyngde til Bellonas standpunkt om at det er hydrogen som bør være fremtidens drivstoff. Da har man mulighetene til å produsere den fra naturgass med CO2-deponering, noe som nærmest eliminerer utslippene, og i tillegg kan hydrogen naturligvis produseres fra fornybare energikilder uten utslipp.
Det ser for øvrig ut til at IEA-forfatterne har glemt hydrogen i rapporten.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...