Nyheter

BNFL planlegger åtte atomtransporter i året

De europeiske transportene med MOX skal transporteres i slike flasker.
Foto: BNFL

Publiseringsdato: 19. september, 2002

Skrevet av: Erik Martiniussen

Etter en ferd rundt halve kloden- og tilbake igjen, rullet fem tonn med plutoniumsbrensel i går ettermiddag inn på Sellafield-anlegget, hvor det opprinnelig kom fra. I framtiden kan det bli åtte transporter i året.

Den statlige britiske atomselskapet, British Nuclear Fuels (BNFL), innrømmer nå at det i framtiden kan bli opp til åtte transporter med plutoniumsbrensel i året. Årsaken er den nye skandalefabrikken på Sellafield-anlegget, som produsere plutoniumsbrensel (MOX) til kommersiell bruk.

Store protester
Avsløringene kommer samme dag som BNFL har tatt imot fem tonn MOX-brensel fra Japan. Plutoniumsbrenselet ble opprinnelig solgt og transportert til Japan i 1999, men måtte hentes tilbake etter at det ble oppdaget at BNFL hadde forfalsket sikkerhetsanalyser av MOX-brenslet.

Transportene har vært utsatt for massiv internasjonal kritikk. En rekke stater har nektet transportskipene å krysse deres økonomiske sone, og Greenpeace sitt største skip, Esmeralda har fulgt transporten nestne hele vegen fra Japan. Allerede da de to transportskipene entret Irskesjøen ble de møtt av en stor flåte med småbåter som protesterte mot transportene. Irland mener britene har brutt forpliktelser i fra den internasjonale havrettsdomstolen, og transportene er en alvorlig knute på tråden mellom de to land.

Sveits først ut
Nå kan det altså bli flere transporter med MOX-brensel ut og inn av Sellafield-anlegget. Ifølge administrerende direktør i BNFL, Norman Askew, er 40 prosent av de kommende avtalene til MOX-fabrikken utenlandske. Den første transporten vil gå til Sveits i midten av neste år. Ifølge den britiske avisa the Guardian er Tyskland, Belgia og Frankrike de neste kundene, men også fra Japan forventer man nye kontrakter.

Norge har foreløpig ikke levert noen formell protest mot de planlagte transportene. Norske protester kan imidlertid ventes hvis BNFL i framtiden vil benytter Nordøst-passasjen og Barentshavet som transportrute for det kontroversielle atombrenselet.