Er det bedre å «bruke opp» fossilbilen enn å kjøpe ny elbil?
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. mai, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
BMW lanserer som første bilprodusent serieproduserte hydrogenbiler.
Bilene har forbrenningsmotor og bruker flytende hydrogen som primært drivstoff men kan automatisk skifte over til bensindrift dersom hydrogen ikke er tilgjengelig.
Den superisolerte hydrogentanken gir drivstoff nok til 350 km. Hydrogenet fylles automatisk ved en hydrogenstasjon av en robot mens føreren kan sitte uforstyrret i bilen. Slike hydrogenstasjoner bygges nå opp i Tyskland en er allerede åpnet i Munchen. Bensintanken er 7 seriens standardtank. Bilen er foreløpig produsert i et begrenset antall (15), men BMW regner med å selge flere tusen i de nærmeste årene. BMW har drevet utvikling av hydrogenbiler med fokus på forbrenningsmotorer og flytende hydrogen i over 20 år . Enkelte av bilene i den første serien har brenselceller som forsyningsenhet av elektrisitet istedet for batteri. Det engelske bladet T3 kom med følgende kommentar om 750hl i en artikkel om fremtridens biler (Nov -99) «Det har aldri vært kulere å være grønn». Bladet hevdet at bilen bare manglet en ting -cabriolet.
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...
Enova deler for første gang ut penger til bruk av fanget CO2, noe Bellona mener er helt feil prioritering. Lagring av CO2 er det absolutt viktigst...