Sjøsprøyt fra Offshore Norge
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
Nyheter
Publiseringsdato: 23. mai, 2000
Skrevet av: Bjørnar Kruse
Nyheter
BMW lanserer som første bilprodusent serieproduserte hydrogenbiler.
Bilene har forbrenningsmotor og bruker flytende hydrogen som primært drivstoff men kan automatisk skifte over til bensindrift dersom hydrogen ikke er tilgjengelig.
Den superisolerte hydrogentanken gir drivstoff nok til 350 km. Hydrogenet fylles automatisk ved en hydrogenstasjon av en robot mens føreren kan sitte uforstyrret i bilen. Slike hydrogenstasjoner bygges nå opp i Tyskland en er allerede åpnet i Munchen. Bensintanken er 7 seriens standardtank. Bilen er foreløpig produsert i et begrenset antall (15), men BMW regner med å selge flere tusen i de nærmeste årene. BMW har drevet utvikling av hydrogenbiler med fokus på forbrenningsmotorer og flytende hydrogen i over 20 år . Enkelte av bilene i den første serien har brenselceller som forsyningsenhet av elektrisitet istedet for batteri. Det engelske bladet T3 kom med følgende kommentar om 750hl i en artikkel om fremtridens biler (Nov -99) «Det har aldri vært kulere å være grønn». Bladet hevdet at bilen bare manglet en ting -cabriolet.
I føljetongen «oljebransjens hybris» kommer historien om havgruver høyt på listen.I DN 26. november pekte Bellona på risikoen for at havgru...
– Biomasse må behandles som den knappe naturressursen den er. Uten tydelig styring risikerer vi å undergrave både klima- og naturmål, sier seniorrådg...
– Oljebransjen har historisk produsert sin egen strøm, og det kan den fint fortsette med. Men utslippene må kuttes, og Melkøya-løsningen må styrkes b...
I går overleverte styringsgruppen for samfunnsoppdraget for bærekraftig fôr 20 tiltak som fiskeriminister Marianne Sivertsen Næss og landbruksministe...