![](https://network.bellona.org/content/uploads/sites/2/2024/07/ea916b65-f047-4eda-a736-540424864f06.jpg)
Vårt program på Arendalsuka
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Nyheter
Publiseringsdato: 2. januar, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Arbeidsgruppen som går under navnet TES (The Transport Energy Strategy) består av bilfabrikantene BMW, DaimlerChrysler, MAN og VW, energileverandørene Aral, RWE og Shell samt tyske myndigheter.
Mandatet til gruppen var å finne frem til ett eller to drivstoff for fremtiden ut fra miljø-, teknikk- og økonomihensyn. I følge HyWeb har man foreløpig kommet frem til at hydrogen er totalt sett det beste drivstoffet å satse på.
Videre fremover vil man utarbeide en strategi for hvordan hydrogen skal fases inn. Man har et mål om en markedsandel for hydrogen som drivstoff til veitrafikk, på 2.5% før 2010 og 15% før 2020. Med tanke på hvor lang tid det tar å skifte ut bilparken, er dette en relativt offensiv satsning.
I følge Automotive Enviroment Analyst konkluderer en nylig publisert undersøkelse fra USA, med det samme som TES. I undersøkelsen ble 44 eksperter spurt om hva de mente var det beste drivstoffet for fremtiden.
Bellona bidrar på 50 arrangementer under Arendalsuka som går av stabelen 12. til 16. august. Temaene strekker seg fra atomkraft, karbonfangst og -lag...
Tang og tare har en lang historie som gjødsel i Norge. Bønder og småbrukere langs kysten pleide å hente store mengder tang i fjæra. Nå vil Mattilsyne...
Bellonas atomeksperter frykter at Russland vurderer å restarte en av atomreaktorene ved atomkraftverket Zaporizhzhia. Det vil føre til en eskalering ...
Kræsjkkurs om atomkraft. Rammeverk for CCS i Norge. Grønn gruvedrift. Virkemidler som virker for grønn industri. Rapport om bærekraftige batterier. I...