Full seier i viktig klimasøksmål
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Nyheter
Publiseringsdato: 31. oktober, 2003
Skrevet av: Gunnar Grini
Nyheter
Ubåten skal testes i norsk farvann fra 6. november til juni neste år. Fra november til mars skal testingen foregå utenfor Kristiansand, og den skal der ligge til kai ved den nedlagte marinebasen i Marvika. I løpet av sitt opphold i Norge skal ubåten etter planen også innom Bergen og Stavanger. U-31 er en prototyp for den tyske marinen og er svært spennende fordi den tar i bruk brenselcelleteknologi og hydrogen som energibærer.
Bellona har lenge jobbet hardt for å promotere nettopp hydrogen som fremtidens energibærer i transportsektoren.
Allerede før sin ankomst til norsk farvann har U-31 skapt overskrifter, siden den av noen har blitt forvekslet med de omstridte Dolphin-ubåtene. I følge flere våpeneksperter er disse utstyrt med israelske atomraketter, men det er altså ingen grunn til bekymring. Båten har et helt nytt brenselscelle-system som gjør at den er uavhengig av luft og derfor kan oppholde seg i flere uker under vann. Elektrisk drevne utbåter må til overflaten for å lade batteriene. Dette gjør U-31 til et alternativ til atomdrevne ubåter.
Bellona Web har tidligere beskrevet ubåten mer detaljert.
–Denne dommen vil ha svært stor betydning både for andre klimasaker og ikke minst for staters plikter til å handle for å begrense klimaendringer, sie...
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...