– En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 10. desember, 2003
Skrevet av: Hanne Bakke
Nyheter
Det er beregnet at man starter uttestingen av den nylig sjøsatte U-32 neste år. Per i dag er ubåten ikke ferdig innvendig, og alt utstyr skal tilpasses og installeres før den blir sjøtestet. Båten er bygget i samarbeid mellom Nordseewereke og det tradisjonsrike verftet Howaldswerke Deutsche Werft i Kiel.
Søsterskipet U-31 ble sjøsatt i mars 2002, og var det første av fire planlagte ubåter drevet med hydrogen brenselceller den tyske marinen skal sette inn i tjeneste. U-31 er nå i ferd med å gjennomgå omfattende testing, holder til ved den nedlagte marinebasen i Marvika ved Kristiansand. Denne testingen vakte tidligere i høst oppsikt fordi U-31 ble forvekslet med en israelsk atomubåt og skapte derfor ubegrunnet bekymring og overskrifter.
U-31 har fått klarering fra 6. november i år til neste sommer for å operere i norske farvann. Etter en periode i Kristiansand skal båten videre til Bergen, og fra 18. mars til 12. mai skal ubåten ha kaiplass på Haakonsvern utenfor Bergen. Til våren skal den igjen tilbake til Sørlandet og oppholde seg der frem til 16. juni.
Begge båtene er i ubåtklasse 212A, og har på grunn av brenselcelle-driften en overlegen kapasitet til å være lenge neddykket. De kan holde seg nedykket opptil 3 uker før de trenger å komme opp til overflaten. Dette er ikke mulig med konvensjonelle dieseldrevne u-båter siden disse bruker batteri i neddykket tilstand, og må til overflaten for å lade disse. Båtene har også en dieselmotor i tillegg til brenselcellene, som blir koblet inn når man ønsker høy fart, og når båten går i overflateposisjon.
I tillegg til neddykkingskapasiteten er brenselcelleubåtens største fortrinn at de er ekstremt stillegående. Motoren utvikler ingen varme eller eksos, noe som gjør båten nesten umulig å oppdage. Båten er 56 meter lang og 7 meter brei, og er dermed egnet til å operere i grunne farvann langs land. Dette er ikke mulig med atomdrevne u-båter siden strålingsskjermingen på disse gjør at de blir for store til å manøvrere i grunnere farvann.
Kilde: FuelCell Today
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...