–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 6. august, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
Elbil
Viktig forslag
I Aftenpostens aftennummer fredag 3. august, ble Bellona bedt om å vurdere miljøeffekten av forslaget. Slik det hele ble seende ut på trykk, kan det virke som Bellona er noe lunkne til politikernes initiativ. Vi er imidlertid svært glade for hva politikerne nå ser ut til å bestemme seg for, og mener dette er et meget viktig tiltak.
Men hva er miljøeffekten? For å gjøre det hele enkelt kan vi si at eksos inneholder klimagass (CO2) og gasser som bidrar til at byluften blir dårligere. Elbilen avgir ikke noen av disse gassene og vil derfor bidra til et bedre miljø og er den beste løsningen på utslipp til luft fra veitrafikken.
Tidkrevende innfasing
Elbilen er uten tvil fremtidens bil. I dag drives den med batterier og bilene dekker det aller meste av transportbehovet til en gjennomsnitts-nordmann. Om fem til ti år skaffes strømmen til motoren ved hydrogen og brenselceller (hydrogenbiler), og elbilene har da like gode egenskaper som dagens bensin- og dieselbiler. De første hydrogenbussene kan rulle på norske veier allerede om et par år. Når alle bilene er elbiler, er utslippene fra veitrafikken eliminert i tillegg til at vi får et lavere energiforbruk og støynivå.
Det vil imidlertid ta lang tid å bytte ut alle bilene, selv om alle kjøper elbiler . Dette er grunnen til at tiltaket er satt opp som et tiltak med middels tidshorisont i Bellonas rapport «Transport og luftutslipp». Men den lange innfasingstiden gir ingen grunn til å ikke begynne nå. Et parallelt eksempel er avgasskravene til nye biler; når kravene ble vedtatt virket håpløst langt frem til effekten av kravet ville komme, men i dag er vi glade for hva som ble bestemt for 10-15 år siden. Det er disse vedtakene som gir det største bidraget til reduserte utslipp av gasser som gir dårlig byluft fra transportsektoren de nærmeste årene. Effekten av elbilene vil først komme etter dette.
God, langsiktig tenkning
Aftenpostens artikkel er noe negativt vinklet, men egentlig er vi her vitne til noe mange ofte etterlyser i politikken; god, langsiktig tenkning. Ny teknologi er som oftest dyr, blant annet fordi den produseres i små serier. Ønsker man rask innfasingen av teknologien, er slike tiltak som Drammen nå har vedtatt og Oslo har foreslått, viktige. Flere stater i USA har liknende støtteordninger og flere stater krever også at 2% av nybilsalget skal være elbiler («nullutslippsbiler»).
Forslaget om 25.000 kroner i sponsing, er langsiktig, men til gjengjeld vil gevinsten være større enn bare bedret byluft. Også utslipp med globale og regionale virkninger reduseres.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...