Biokarbon er en klimaløsning
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Nyheter
Publiseringsdato: 26. november, 2001
Skrevet av: Sondre Grinna
Nyheter
I følge avisen har Sveriges miljøminister Kjell Larsson sagt at man kommer til å bruke mye krefter på å forby høyaromatiske oljer (HA-oljer) i bildekk. Et forbud kan komme allerede til sommeren.
Diskusjonen om HA-oljer i bildekk har foregått i lang tid i Sverige. Allerede i 1994 utga Kemikalieinspeksionen en rapport som omhandler temaet. En av konklusjonene var at HA-oljene må byttes ut på grunn av oljenes farlighet og de store mengdene som anvendes til dette formålet.
I Sverige slites det av 10.000 tonn gummimasse hvert år. 14 tonn av dette er polyaromatiske hydrokarboner (PAH).
Dekkprodusentene har funnet erstatninger til bruk i en del dekktyper, blant annet vinterdekk. Nå ser det ut til at Sverige er i ferd med å sette erstatningsstoffene som standard.
I tillegg til HA-olje, er også andre miljøparametre viktig. Blant disse er støy og rullemotstand.
Bellona samarbeider med norsk ferrolegeringsindustri for å utvikle biokarbon som klimaløsning. Bare det å fase inn biokarbon i tre norske bedrifter v...
Det har blitt populært å hevde at det er bedre for klimaet å bruke opp en gammel fossilbil enn å vrake den til fordel for å kjøpe en ny elbil. Men er...
Gruvedrift på havbunnen er redningen fra kinesisk verdensmonopol, sa statsministeren på One Ocean Week. I beste fall har han blitt lurt av selskaper ...
Høyre, Venstre og Krf har fremmet et representantforslag til Stortinget om mer landbasert mineralutvinning og sirkulærøkonomi. Bellona er positive ti...