–En god begynnelse
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Nyheter
Publiseringsdato: 29. november, 2005
Skrevet av: Isak Oksvold
Nyheter
Aetek har som mål å skape en bevissthet i befolkningen angående miljøspørsmål ved å demonstrere alternativer til konvensjonelle teknologier, og gi disse den estetiske puffen de trenger. Dette skal gjøres ved å bygge og presentere miljøsportsbilen FYK I dag ble protypen til den endelige konseptbilen presentert. FYK skal være ferdig til åpningen av Statoils hydrogen- og hytanstasjon i Stavanger 18 august.
Brobygger-teknologi
Hytan er en blanding av naturgass og hydrogen med blandingsforhold fra 8-20 % vol. hydrogen, og et konsept som muliggjør bruk av hydrogen som energibærer allerede i dag naturgass eller CNG-biler. CNG er forkortelse for Compressed Natural Gas. Naturgassbiler og -busser er i utstrakt bruk i Europa.
Fordelen med å ta i bruk hytan er at det bidrar til å bygge opp produksjons og distribusjonsløsninger for hydrogen. hytan vil gjøre det mulig for hydrogenstasjonene å selge både rent hydrogen til brenselcellebiler og hytan til naturgassbiler og -busser. På denne måten vil risikoen ved å ta investeringen være vesentlig lavere.
Betalingsvillighet for hytan
For at hydrogenstasjonene skal kunne selge hytan er de avhengige av betalingsvillighet for dette drivstoffet. Betalingsvilligheten oppstår fordi hydrogenet øker virkningsgraden i motoren samtidig som utslippene reduseres. Dette gir bedre drivstofføkonomi og bedre miljø. På denne måten kan en noe høyere drivstoffpris for hytanet forsvares.
– Bellona applauderer at regjeringen nå tør å sette tydelige krav for dødelighet i oppdrettsnæringen. Dødeligheten har vært altfor høy altfor lenge, ...
Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over at Morrow Batteries får 1,5 milliarder kroner i statlige lån, slik de har bedt om. – Jeg er lettet og stol...
«En seier som kan koste oss dyrt», skriver Dagsavisens kommentator 5. desember, og antyder at SVs gjennomslag for å stoppe konsesjonsrunden på havbun...
«På bare ett år har det svenske batterieventyret gått fra drøm til mareritt», skriver Aftenposten 28. november. Men globalt vokser batterimarkedet i ...